"Parkerad av Loopia" vid icke existerande domän.

Avdelningen för programmering, nätverk samt alternativa OS.
Post Reply
User avatar
Jonas Lundh
Hedersbit
Posts: 2513
Joined: 2002-03-07 22:43:22
Contact:

"Parkerad av Loopia" vid icke existerande domän.

Post by Jonas Lundh »

Nästan varje gång jag går in på en webbsida som jag stavat fel på eller på annat sätt råkat skriva in en icke existerande domän får jag upp "Parkerad hos Loopia" istället för de vanliga "Could not connect to server".

Kontrollerar jag sedan om domänen är registrerad eller ej så visar det sig att de felstavade domänerna inte ens är registrerade. Trots detta får jag alltså upp loopiareklamen. Inte nog med det, samma fenomen har jag oavsett operativsystem och oavett webbläsare. Jag har provat i flera linuxdistar, windows och med opera och firefox på alla plattformar med samma resultat. Jag har dessutom provat ett gäng olika DNS-servrar med samma resultat.

Jag har pratat med min internetleverantör och de svär sig fria från fenomenet. Nån sån typ av reklam använder inte dem.

Jag har köpt ett antal domäner genom Loopia som jag pekar mot mitt IP och om jag minns rätt var det när jag pekade så som det här fenomenet började uppträda men jag kan inte förstå hur det skulle kunna hänga ihop. Någon som har nån idé om hur jag får bort loopiareklamen.

Det kanske inte känns som en så stor grej men det blir i längden mycket irriterande att ha felstavade webbplatser i min webbläsarhistorik. För att inte tala om hur tråkigt det är att få reklam uppslängd på en helsida bara för att man skriver ett tecken fel.

Alla idéer mottages gärna.
"One does not simply walk into the Signals and Systems exam. Its black gates are guarded by more than just exam guards. There is evil there that does not sleep."
User avatar
-Force
Posts: 154
Joined: 2002-03-10 22:13:44
Location: Kramfors
Contact:

Post by -Force »

I loopias DNS-administration kan du peka *.dindomän.se till 0.0.0.0 eller något annat bogus-IP istället för att välja "parkering".
User avatar
jb
Posts: 1076
Joined: 2002-08-08 3:39:12
Location: Karlshamn
Contact:

Post by jb »

-Force wrote:I loopias DNS-administration kan du peka *.dindomän.se till 0.0.0.0 eller något annat bogus-IP istället för att välja "parkering".
Jag förstår inte på vilket sätt du tror att det skulle kunna hjälpa honom.
Ny låt ---> Jallabert - KRS3
User avatar
Jonas Lundh
Hedersbit
Posts: 2513
Joined: 2002-03-07 22:43:22
Contact:

Post by Jonas Lundh »

jallabert wrote:Jag förstår inte på vilket sätt du tror att det skulle kunna hjälpa honom.
Jag kan inte svara på exakt varför det fungerar, men fungerar gjorde det. Tack -Force!
"One does not simply walk into the Signals and Systems exam. Its black gates are guarded by more than just exam guards. There is evil there that does not sleep."
User avatar
-Force
Posts: 154
Joined: 2002-03-10 22:13:44
Location: Kramfors
Contact:

Post by -Force »

jallabert wrote:
-Force wrote:I loopias DNS-administration kan du peka *.dindomän.se till 0.0.0.0 eller något annat bogus-IP istället för att välja "parkering".
Jag förstår inte på vilket sätt du tror att det skulle kunna hjälpa honom.
Det fungerar jättebra eftersom Loopia som standard pekar alla parkerade domäner till den sida Lundh pratar om.
User avatar
jb
Posts: 1076
Joined: 2002-08-08 3:39:12
Location: Karlshamn
Contact:

Post by jb »

-Force wrote:Det fungerar jättebra eftersom Loopia som standard pekar alla parkerade domäner till den sida Lundh pratar om.
Kontrollerar jag sedan om domänen är registrerad eller ej så visar det sig att de felstavade domänerna inte ens är registrerade.
Ny låt ---> Jallabert - KRS3
User avatar
poller
Hedersbit
Posts: 4387
Joined: 2002-03-11 10:33:23
Contact:

Post by poller »

jallabert wrote:
-Force wrote:Det fungerar jättebra eftersom Loopia som standard pekar alla parkerade domäner till den sida Lundh pratar om.
Kontrollerar jag sedan om domänen är registrerad eller ej så visar det sig att de felstavade domänerna inte ens är registrerade.
Han har väl någon av sina parkerade domäner inställd som domain i sina dns-inställningar.
User avatar
-Force
Posts: 154
Joined: 2002-03-10 22:13:44
Location: Kramfors
Contact:

Post by -Force »

jallabert wrote:
-Force wrote:Det fungerar jättebra eftersom Loopia som standard pekar alla parkerade domäner till den sida Lundh pratar om.
Kontrollerar jag sedan om domänen är registrerad eller ej så visar det sig att de felstavade domänerna inte ens är registrerade.
Parkerade domäner pekas hit: http://194.9.94.245/.

Jag vet inte var Lundh kollade var hans domäner var registrerade, de dyker såklart inte upp en whois-fråga, men en namnuppslagning borde gett ett IP liknande det ovan.

Edit.
Nu då jag tagit en titt i kontrollpanelen ser jag att alternativet "Ingen inställning" också finns, det är förmodligen ett bättre val än att peka det till ett bogus-IP.
Post Reply