Strulande Sony Ericsson T230

Avdelningen för modifiering samt generell elektronik och teknik.
Post Reply
ta_bort_mig

Strulande Sony Ericsson T230

Post by ta_bort_mig »

Har lånat min brorsas T230 i ett år och det har fungerat problemfritt. Men imorse så var mobilen avstängd, konstigt tänkter jag, batteriet va ju fulladdat igår. Så Så jag försökte starta den. Inte ett livstecken. Jag lägger märke till nått skit på kontakterna (låg mest på ena laddningspolen). Så jag tog bort det med en lätt fuktad tandborste. Men den vill fortfarande inte starta. Så jag kopplar in den i laddaren, men det fungerar fortfarande inte. Så jag låter den ladda i en halvtimme. Nu Går den igång, men inte utan laddaren. Den behövs bara någon sekund i starten, sen kan man koppla ur den. Utan laddaren när an försöker starta den Blinkar bakgrundsbelysningen till knappar och skärm, men dör snabbt. Jag minns att jag "ramla" från cyckeln igår, men jag kollade inte på mobilen den dan, så nått kan ha hänt då. Dessutom låg den bland mina nycklar, kan de ha blivit en kortis då? Den tror att jag har en "handsfree" inkopplad, med det har jag inte. Någon som vet vad som är fel?. misstänker batteriet men efter start klarar den sig utan laddare ?!?.
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Det låter som ett nött litiumjonbatteri.

Dessa batterier blir inte sämre på samma sätt som äldre laddbara batterier, dom tappar istället strömtålighet, detta kan leda till exakt dom problem du beskriver.

Se om du kan låna ett fungerande batteri av nån och testa.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
ta_bort_mig

Post by ta_bort_mig »

Men att det händer över en natt tycker jag låter verkar konstigt. jaja, får väl leta upp nått & testa.
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

486-Moddare wrote:Men att det händer över en natt tycker jag låter verkar konstigt. jaja, får väl leta upp nått & testa.
Allt händer ju över någon natt. En dag är batteriet precis starkt nog att fungera, dagen efter är det precis för svagt för att fungera.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
ta_bort_mig

Post by ta_bort_mig »

Har köpt nytt batteri, men problemet kvarstår... Vad kan vara fel?
User avatar
Anzy
Posts: 2271
Joined: 2004-12-29 16:22:34
Location: Skellefteå

Post by Anzy »

486-Moddare wrote:Har köpt nytt batteri, men problemet kvarstår... Vad kan vara fel?
Att köpa nytt batteri eller på annat sätt kosta på den måste ju anses som mycket slöseri med pengar då du får en ny för samma peng "typ". :)
Såg en senast för någon månad sedan på onoff för 250 spänn eller nå sådant. :P
RockOlle
Posts: 6
Joined: 2006-03-13 13:39:32

Post by RockOlle »

Jag har haft problem med äldre Ericsson modeller med batterierna, då var det piggarna som ligger emot batteriet som var lite skeva. Jag böjde ut dem så att de fick bättre kotakt med batteriet och då fungerade det.
User avatar
NiclasE
Posts: 41
Joined: 2006-01-18 4:28:25
Location: Uppsala

Post by NiclasE »

Hade detta problem för jättelängesen med en Nokia 3310.. men då kastade jag den å köpte en ny så var problemet "ur världen" ;)
User avatar
mohammedbilderna
Posts: 342
Joined: 2006-03-09 22:34:57

Post by mohammedbilderna »

NiclasE wrote:Hade detta problem för jättelängesen med en Nokia 3310.. men då kastade jag den å köpte en ny så var problemet "ur världen" ;)
HEHEHEHEHEHEHHEHEHEEEHEHEHEH
T.Q.M
Posts: 18
Joined: 2004-12-01 10:18:12
Location: Mullsjö
Contact:

Post by T.Q.M »

En ny mobil som går och ringa på kostar ju inte mer än ett batteri ;), iallfall inte mycket mer :P
Intel Quad 6600 ::: 4 GB RAM ::: 500GB + 2x 250 externt Hårdisk ::: 512 MB Geforce 8600GT ::: Razor daimond Black ::: ViewSonic 19tum- 3ms
User avatar
AshTray
Posts: 2099
Joined: 2005-06-19 16:26:22

Post by AshTray »

Hade detta problem med, min t230 men det hjälpte att sätta i laddaren i telefonen en timme så har det inte hänt nån mer gång...
Gigabyte GA-P55A-UD4 ♦ Intel Core i5-750 ♦ Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 2x2 Gb ♦ XFX Radeon HD 5850 Black Edition ♦ Samsung Spinpoint F3 1Tb ♦ Corsair TX Series 650W PSU ♦ Windows 7 Home Premium 64bit eng
Post Reply