Systemkraven för Windows Vista

Vårt gamla nyhetsforum. Nyheter ska postas på framsidan istället, men för det behövs ett konto. Vill du skriva hos oss, hör av dig till Fredrik Ågren.
User avatar
Anzy
Posts: 2271
Joined: 2004-12-29 16:22:34
Location: Skellefteå

Post by Anzy »

triton242 wrote:Alla Gamers kommer byta till Vista så fort det kommer ett roligt spel med DX10 ;=)... Surt men sant...
Preciis.., men inte bara byta till Vista, utan hela sitt system.. ;)
GuessWho
Posts: 1650
Joined: 2004-01-09 22:01:48

Post by GuessWho »

Kazutoyo wrote:Kör med Windows 2000 Pro, och kommer fortsätta att göra det så länge jag kan.

Någongång så blir det nog att man får ta och byta sig till Vista, eller möjligtvis det Windows som kommer efter Vista. DirectX10 kommer ju inte funka på 2000 eller XP, och framtida spel kommer ju använda sig av det.

Gillar dock inte kraven av RAM eller utrymme. Ett OS ska, enligt mig, vara väldigt minimalistiskt och kräva så lite som möjligt. Det är programmen och spelen som ska sluka kraft, inte OSet. Så som AmigaOS var.

Men det är mycket repriser av klagomålen man ser nu, från när XP släpptes, till exampel. Att XP hade skyhöga krav och man skulle minsann fortsätta använda 98, men kör de fortfarande 98 idag? Knappast. De kör XP idag, och gnäller om Vista, men i framtiden så kommer de köra Vista också.
Den som under 2007 ska skaffa ett system att spela på har ju förutom en PC med Windows möjlighet att välja något av dessa:

Microsoft Xbox 360
Nintendo Wii
Sony Playstation 3

Någon av dessa konsoller eller en PC med Windows är det bästa valet om man vill ha en stationär spelmaskin (för bärbart finns Nintendo DS och Sony PSP). Sen går det naturligtvis att spela på äldre konsoller om man vill det. Går att spela på mer udda plattformar också, men då är man ofta ganska begränsad i vad man kan spela.


Till det mesta annat kan du ha Mac OS X, Linux, BSD, eller kanske något annat OS om du vill. Åtminstånde på din egen dator. På arbetsplatser och skolor, mm så får man vanligtvis nöja sig med det som erbjuds.
User avatar
Oni
Posts: 1401
Joined: 2002-03-08 9:50:35
Location: Örebro
Contact:

Post by Oni »

Systemkraven är väl inte märkvärdiga, Vista har inte kommit ut på marknaden ännu, och många nya spel redan idag har betydligt högre systemkrav, jag ser inget konstigt med att morgondagens OS ställer lite krav på datorn.

Har man en 4ghz-processor och 2 gig RAM måste ju nånting hålla datorn sysselsatt medan man lägger en patiens också, eller hur?

Att alla datorer i drift idag inte kan köra Vista får man väl leva med, vi får väl hoppas att MS inte lägger ner utvecklingen av patchar och liknande till Win2000 på ett tag till. :)
Datorer behöver i framtiden inte väga mer än 1,5 ton

- Popular mechanics 1949
Kazutoyo
Posts: 112
Joined: 2005-08-13 13:51:09
Location: Småland

Post by Kazutoyo »

GuessWho wrote:
Kazutoyo wrote:Kör med Windows 2000 Pro, och kommer fortsätta att göra det så länge jag kan.

Någongång så blir det nog att man får ta och byta sig till Vista, eller möjligtvis det Windows som kommer efter Vista. DirectX10 kommer ju inte funka på 2000 eller XP, och framtida spel kommer ju använda sig av det.

Gillar dock inte kraven av RAM eller utrymme. Ett OS ska, enligt mig, vara väldigt minimalistiskt och kräva så lite som möjligt. Det är programmen och spelen som ska sluka kraft, inte OSet. Så som AmigaOS var.

Men det är mycket repriser av klagomålen man ser nu, från när XP släpptes, till exampel. Att XP hade skyhöga krav och man skulle minsann fortsätta använda 98, men kör de fortfarande 98 idag? Knappast. De kör XP idag, och gnäller om Vista, men i framtiden så kommer de köra Vista också.
Den som under 2007 ska skaffa ett system att spela på har ju förutom en PC med Windows möjlighet att välja något av dessa:

Microsoft Xbox 360
Nintendo Wii
Sony Playstation 3

Någon av dessa konsoller eller en PC med Windows är det bästa valet om man vill ha en stationär spelmaskin (för bärbart finns Nintendo DS och Sony PSP). Sen går det naturligtvis att spela på äldre konsoller om man vill det. Går att spela på mer udda plattformar också, men då är man ofta ganska begränsad i vad man kan spela.


Till det mesta annat kan du ha Mac OS X, Linux, BSD, eller kanske något annat OS om du vill. Åtminstånde på din egen dator. På arbetsplatser och skolor, mm så får man vanligtvis nöja sig med det som erbjuds.
Jo, jag kommer nog att köpa en Playstation 3 så småningom och och möjligtvis en Wii.

Just nu så är jag i huvudsak en PC och PS2 spelare. Och jag köpte inte min PS2 förrän sent 2003 då den började få ett bra spelutbud. Tycker det är slöseri att köpa en spelmaskin när den släpps då spelutbudet är så litet. Plus att jag har min PS2 chippad så den kan spela amerikanska och japanska spel. Runt hälften av alla mina PS2 spel är köpta från USA via Ebay än i den lokala butiken då det är mycket billigare. Just nu så spelar jag Suikoden 5 (collector's edition) som jag köpte via Ebay förra månaden, och det har inte ens släppts här ännu.

Xboxen lyckades aldrig riktigt ta mitt intresse då majoriteten av de spelen jag var intresserad av släpptes även till PC. De enda två exklusiva Xboxspel jag vill spela är Panzar Dragoon Orta och Ninja Gaiden Black. Och det verkar som om Xbox360 kommer gå till samma öde för min del.

Provade med att köra Linux för några år sedan men det gick inte så bra. På grund av spelkompabiliteten och de musikprogram jag använder när jag komponerar musik. Annars så skulle faktiskt Linux vara ett mycket lätt val.

Har funderat lite på sistone om jag skulle bygga ihop en energisnål surfdator och sedan ha min huvuddator offline i stort sett hela tiden. I så fall så skulle ju surfdatorn få Linux.
User avatar
Moonsky
Posts: 2256
Joined: 2005-09-21 15:52:41

Post by Moonsky »

triton242 wrote:Alla Gamers kommer byta till Vista så fort det kommer ett roligt spel med DX10 ;=)... Surt men sant...
Ja tråkigt nog blir det nog så. :(
Och Microsoft försöker få alla att utveckla för DirectX istället för OpenGL. :(
Kazutoyo wrote: Xboxen lyckades aldrig riktigt ta mitt intresse då majoriteten av de spelen jag var intresserad av släpptes även till PC. De enda två exklusiva Xboxspel jag vill spela är Panzar Dragoon Orta och Ninja Gaiden Black. Och det verkar som om Xbox360 kommer gå till samma öde för min del.
Tycker det är väldigt bra att spel släpps till flera olika plattformar så att man inte blir låst till en viss specifik plattform eller tvungen att köpa en viss plattform för att köra ett specifikt spelt.
Kazutoyo wrote:Provade med att köra Linux för några år sedan men det gick inte så bra. På grund av spelkompabiliteten och de musikprogram jag använder när jag komponerar musik. Annars så skulle faktiskt Linux vara ett mycket lätt val.
Du verkar ju gilla det, så du kan ju alltid köra dual-boot. Om inte annat så kan du ta en andra titt, då saker har ändrats från hur de var för "några år sedan". Spel kan man ofta köra genom Wine och/eller Cedega. I år så har Wine ett SoC (Google Summer of Code) så förhoppningsvist så förbättras det en hel del också. :)
Sen finns det trevliga musik program som tex. Hydrogen.
User avatar
Ijey
Posts: 522
Joined: 2005-03-16 10:42:45
Location: Göteborg

Post by Ijey »

Jag konverterar till Mac.
triton242
Hedersbit
Posts: 1133
Joined: 2002-03-07 22:34:51
Location: Nyköping Tystberga
Contact:

Post by triton242 »

Citat från triton242
Alla Gamers kommer byta till Vista så fort det kommer ett roligt spel med DX10 ;=)... Surt men sant...

Ja tråkigt nog blir det nog så. Ledsen :(
Och Microsoft försöker få alla att utveckla för DirectX istället för OpenGL. Ledsen :(


Ja det suger att OpenGL mer eller mindre har lags ner på spelfronten.. Nästan bara ID som håller på med det...
Nu var det iofsig något år sedan jag spelade på min PC men förut tyckte jag alltid att OpenGL accelerade spel hade ett trevligare flyt på något märkligt viss...
tj0ff

Post by tj0ff »

Anzy wrote:
triton242 wrote:Alla Gamers kommer byta till Vista så fort det kommer ett roligt spel med DX10 ;=)... Surt men sant...
Preciis.., men inte bara byta till Vista, utan hela sitt system.. ;)

Gamersarna lär ju byta direkt oavsett om det kommer något nytt spel. Nya system köper de ju jämt ändå så är ju inte direkt något speciellt.
Fluffy
Hedersbit
Posts: 7384
Joined: 2002-02-13 23:56:00

Post by Fluffy »

tj0ff wrote:
Anzy wrote:
triton242 wrote:Alla Gamers kommer byta till Vista så fort det kommer ett roligt spel med DX10 ;=)... Surt men sant...
Preciis.., men inte bara byta till Vista, utan hela sitt system.. ;)

Gamersarna lär ju byta direkt oavsett om det kommer något nytt spel. Nya system köper de ju jämt ändå så är ju inte direkt något speciellt.
Mjo... Gamers är lite av en skamstämpel för datorvärlden. ;)
User avatar
Des
Posts: 3843
Joined: 2005-04-22 10:27:46
Location: Härnösand

Post by Des »

Fluffy wrote:Mjo... Gamers är lite av en skamstämpel för datorvärlden. ;)
Är det skamligt att lägga ner mycket pengar på en hobby tycker du?
There's a guy works down the chip chop swears he's elvis
tj0ff

Post by tj0ff »

Anteaeg wrote:Är det skamligt att lägga ner mycket pengar på en hobby tycker du?
Personligen så tycker jag att gamers ofta är blinda för value for money.

De köper det värsta som finns för snormycket pengar. Sen om de inte är rika så väntar de sen ~4 år och sen köper de det värsta som finns igen.

Är väl i och för sig i många fall som en hobby kanske överstiger nyttogränsen vad gäller pengar men vad gäller datorer så tycker jag att det är bra att ha lite is i magen.
ajkula

dfs

Post by ajkula »

hej!
var nån-stans kan man instalera windows beta? :) 8) :-*
Kallekula
Posts: 3
Joined: 2006-09-27 16:42:02

Post by Kallekula »

varför inte bara slopa vista och gå över till os x, allt nytt som kommer i vista finns redan i osx tiger, dessutom så kommer leopard efter julen om jag inte är helt vilse.
User avatar
elvenman
Hedersbit
Posts: 12572
Joined: 2002-03-17 21:42:06
Location: Mora
Contact:

Post by elvenman »

ajkula wrote:hej!
var nån-stans kan man instalera windows beta? :) 8) :-*
På en tillräckligt bra dator.

Men jag antar att du menar vart man kan ladda ner RC1:an. Jag vet inte om man anmäla sig längre (jag anmälde mig redan vid förra betan, och fick ett mail när RC1:an var klar). Sök hos microsoft.
Kallekula wrote:varför inte bara slopa vista och gå över till os x, allt nytt som kommer i vista finns redan i osx tiger, dessutom så kommer leopard efter julen om jag inte är helt vilse.
Öhh, alla kanske inte har eller kan/vill köpa en äppel-dator?
Fråga smart "Den som spar han har, men inte roligt"
Praxidike: Q9550/8GB/5180GB/DVD±RW/GTX760/24"TFT
Io: P-M 1,73/2GB/1000GB/DVD±RW/15"TFT
U32U: E-450 1,65/8GB/64GB SSD/HD6320/13,3"TFT
Kale: E6550/4GB/640GB/46"LED
User avatar
lyckegard
Posts: 2190
Joined: 2002-03-11 20:30:35

Post by lyckegard »

128 MB grafikminne!
Smaka bara på det. Det är så sjukt mycket, och det används bara för att rita upp ikoner och patientslekar. Okaj okaj, någon 3d-funktion hit och dit, men 128 MB. Det är .... vansinnigt mycket Bytes...


Kan någon duktig systemvetare förklara för mig hur världens bästa/största mjukvaruföretag gör för att sluka så mycket arbetsminne, grafikminne och lagringsminne?
wham bam thank-you ye -ma'am
User avatar
lyckegard
Posts: 2190
Joined: 2002-03-11 20:30:35

Post by lyckegard »

Jag laddar ner Vista från Microsoft nu.. fick en beta-nyckel också...
wham bam thank-you ye -ma'am
User avatar
IcePic
Hedersbit
Posts: 6061
Joined: 2002-03-08 16:09:38

Post by IcePic »

lyckegard wrote: Kan någon duktig systemvetare förklara för mig hur världens bästa/största mjukvaruföretag gör för att sluka så mycket arbetsminne, grafikminne och lagringsminne?
Finns ju ett par förklaringar till varför det går åt det hållet iaf:
Arbetsminne - Överblivet minne används till cache, det vinner alla applikationer
på, speciellt om man har halva MS-office preloadat vid varje boot trots att du
iaf bara spelar på datan 99% av gångerna.

grafikminne - bussarna är för slöa för att man ska vilja lagra alla texturer i
RAM, så därför petar man dem till videominnet och låter GPU:n nå dem direkt
för att vinna lite fps. För desktop-jobb lär fortfarande 4 eller 8M räcka fint för
en normal 1280x1024-flatskärm utan 3D-effekter.

Lagringsminne (disk) - Det är ju allt junk som just du inte behöver. Printerdrivers
från hela 90-talet, musdrivers, ikoner för Word-perfect-filer, bakgrundsbilder,
ljudeffekter, hjälptexter till notepad, animerade hundar för Explorerns sökfunktion,
kod för att kunna prata appletalk över tokenring-nätverk osv.
Allt sånt som kunder förväntar sig bara SKA FINNAS (och som gör att en
valfri linux-dist suger om den saknar) för just mitt specialändamål gör att
resten av hela världen får leva med att det tar plats på deras OS-disk.

När jag började köra datorer med OS från disk (och inte inbyggt som C64)
så var det en eller två floppys. En HD-installation kanske gick på 4-5 floppor.
På den tiden slapp man definitivt använda en Mac-laserskrivare tills dess att
nån reverse-engineerat fram en driver. På Win NT kunde man rulla fram en
fungerande driver i listan på samtliga installationer. Sen att få använde dem
till det spelade MS ingen roll, är det bara nån som gör det och man har med
dessa drivers så slipper MS lip från en kund.
Oh give me a clone, my very own clone,
with the Y chromosome changed to X!
And since she's my own, of my own flesh and bone,
she'll be thinking of nothing but sex!
Locked