Strålning från trådlösa hemtelefoner?!

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Post Reply
liger
Posts: 660
Joined: 2005-09-22 17:07:04

Strålning från trådlösa hemtelefoner?!

Post by liger »

Hej... Idag påstod min kompis att strålningen från trådlösa hemtelefoner är faktiskt ganska starkt, minst lika starkt som mobiltelefoner, och att detta skulle kunna skada oss på längden. Jag blev nästintill chockad eftersom nästan alla har övergått till att använda trådlösa hemtelefoner och om det är så skadligt borde man väl ha en aning om det, eller är det bara jag som lever helt utanför??

Därför undrar jag om det verkligen är på det sättet och vad ni tycker om det? Personligen blev jag helt enkelt överraskad måste jag tillägga och därför vill se era reaktioner. Jag visste naturligtvis att strålningen var en aning starkare än de äldre versionerna men inte på det sättet.

Nåja, kommentarer och bekräftning om det verkligen är sant...

:)
x-axeln vs y-axeln
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Jag har svårt att se varför desa telefoner skulle ha lika stark strålning som mobiltelefoner då avståndet till basenheten sällan överstiger 50 meter.

Verkar liksom lite onödigt att lägga full kräm i det.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
XitArS
Posts: 1726
Joined: 2002-03-08 16:45:54
Location: Göteborg

Post by XitArS »

När man snackar om att trådlösa telefoner är farliga så menar man att de KAN ge hälsorisker efter flera års kontinuerlig användning. SÅ länge du inte snackar i telefon 3 timmar/dag och tänker göra så varje dag de kommande 10 åren så behöver du knappast oroa dig. Om du vill begränsa en redan begränsad strålningsmängd så se till att inte trycka telefonen mot örat samt att du itne håller handen där sändaren sitter (i regel upptill på telefonen).
Man föredrar att tro på det man helst håller för sant.
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Det finns fortfarande inte mer än crackpot-bevis på att mobiltelefoner skulle orsaka cancer.

Det närmaste jag sett till bevis är att personer som pratar mycket i mobil har lite högre cancer-frekvens, men det kan lika gärna vara stressen som orsakar cancer då personer som pratar mycket i mobil ofta lever stressade liv.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
liger
Posts: 660
Joined: 2005-09-22 17:07:04

Post by liger »

Ghlargh wrote:Det finns fortfarande inte mer än crackpot-bevis på att mobiltelefoner skulle orsaka cancer.

Det närmaste jag sett till bevis är att personer som pratar mycket i mobil har lite högre cancer-frekvens, men det kan lika gärna vara stressen som orsakar cancer då personer som pratar mycket i mobil ofta lever stressade liv.
Det var väl en intressant slutsats. Således finns alltså inget bevisat med säkerhet. Däremot har jag hört en hel del att användande av mobil leder till större risk att drabbas av hjärntumörer, men det är således bara teorier i så fall.

Hm, tidigare hade jag för mig att basenheten eller vad man ska kalla detta för var den apparat man får tillsammans med telefon, där man även kan ladda sin telefon. Det är alltså inte riktigt sant??

Tack för ert svar!! :)
x-axeln vs y-axeln
User avatar
maciato
Posts: 1798
Joined: 2002-03-17 20:14:24
Location: Gothenburg
Contact:

Post by maciato »

Hörde nyligen om någon studie som visade att om man talade tre timmar om dagen i trådlös telefon så skulle tydligen chansen för att utveckla hjärntumörer öka med upp till 70% beroende på om man från början är mottaglig för just cancer.

Försökte hitta någon artikel på internet om det nu men orkade inte googla tillräckligt. Men detta test var ju på möss så man kan aldrig vara helt säker, men känner iallafall att jag lika gärna kan ha en stationär telefon ^_^
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Re: Strålning från trådlösa hemtelefoner?!

Post by ADiS »

fruktfanatikern_bf wrote:Hej... Idag påstod min kompis att strålningen från trådlösa hemtelefoner är faktiskt ganska starkt, minst lika starkt som mobiltelefoner...
Om den skadar eller inte bryr jag mig inte om men i de trådlösa så är strålningen starkare eftersom den skickar ut fulla signalera hela tiden. En mobil däremot anpassas, om den är nära en mast så behöver den inte skicka ut så stark strålning, om den är långt ifrån så ökar den strålningen. Detta sparar batteri tid också.
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
xianze
Posts: 1350
Joined: 2002-03-08 15:02:08
Location: Göteborg
Contact:

Re: Strålning från trådlösa hemtelefoner?!

Post by xianze »

ADiS wrote:Om den skadar eller inte bryr jag mig inte om men i de trådlösa så är strålningen starkare eftersom den skickar ut fulla signalera hela tiden. En mobil däremot anpassas, om den är nära en mast så behöver den inte skicka ut så stark strålning, om den är långt ifrån så ökar den strålningen. Detta sparar batteri tid också.
precis det jag har hört också, men vanliga medelsvensson skiter väl i strålning, dom vill ju kunna tala i telefon när dom står och lagar mat etc.
Workstation: Intel C2D 3ghz, 4gb ram, 20" pivot, 80gb ssd + 2x320gb raid1. Win 7
AtomRoger: Intel Atom 1,66ghz, 2gb ram, 250gb raid1, 2tb lagring, debian.
Laptop: Macbook sötnos (Felicia) 2,4 ghz C2D
User avatar
aiwass
Posts: 1845
Joined: 2002-03-07 23:43:40
Location: Annorstädes

Post by aiwass »

Jag sällar mig till Ghlarg och undrar varför man ska bry sig, när det verkar vara långt ifrån vetenskaplig sanning att man faktiskt skulel riskera att drabbas av något av strålningen, vare sig om man ser statistiskt, eller om man ser till kända mekanismer för att orsaka skada.

Det Maciato tog upp, ja, svårt att säga något utan källa, men dels så kan ju undersökningen i sig vara skräp, coh sen så är ju itne alltid en enda undersökning helt avgörande, särskilt när det redan finns ett flertal som kommit fram till diverse olika resultat.
Gold for the mistress, silver for the maid
Copper for the craftsman, cunning at his trade
Good said the baron, sitting in his hall
But iron, cold iron, is master of them all
User avatar
Fenix
Hedersbit
Posts: 6236
Joined: 2002-03-08 2:55:18
Location: Mölndal
Contact:

Post by Fenix »

Ghlargh wrote:Det finns fortfarande inte mer än crackpot-bevis på att mobiltelefoner skulle orsaka cancer.
Har du uran nergrävt i trädgården oxå? för det är ju helt ofarligt ::)
What is Odyssey5?

www.roaddogs.se
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

Om de nu gjort undersökningar så måste de ha gjorts på tjejer mellan 11-19år. Telefonen kommer snart att växa ihop som en extra kroppsdel på dem.
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
stealth
Hedersbit
Posts: 3364
Joined: 2003-03-11 13:33:10
Location: Göteborg
Contact:

Post by stealth »

Av alla undersökningar som görs får man väl cancer av att tända lampan för ofta.
Grundare av webbyrån We made you look http://wemadeyoulook.at
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

stealth wrote:Av alla undersökningar som görs får man väl cancer av att tända lampan för ofta.
Cancer är en naturlig förekomst, väldigt mycket ökar risken för cancer.

Jag slutade bry mig någonstans mellan "chips ger dig cancer" och "bröd ger dig cancer".
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
Post Reply