µTorrent hastighetsproblem.

Avdelningen för spel och annan vardaglig mjukvara.
Post Reply
Mig med
Posts: 2336
Joined: 2005-06-17 10:33:09

µTorrent hastighetsproblem.

Post by Mig med »

Hej! Jag har på senare tid fått problem med hastigheten i µTorrent. Jag kan endast ladda ner saker i 24,7KB/s som absolut maximum om jag har lite tur. Alla andra nerladdningar t.ex via HTTP går i 300KB/s ->, så det fungerar för annat iaf. Jag har provat att köra med TP-kabel utan resultat (Sitter på det trådlösa annars). På MindFlow så brukar det gå lite snabbare, men inte någon direkt boost.
Portarna är öppna enligt programmet själv, kan ej kontrollera detta så min 604:a inte är så pigg på det.

Någon som har en idé om vad det kan vara? :)

//Sebastian
User avatar
IcePic
Hedersbit
Posts: 6061
Joined: 2002-03-08 16:09:38

Post by IcePic »

Kan vara din isp som ogillar torrent-trafik och sätter limits på det.
Oh give me a clone, my very own clone,
with the Y chromosome changed to X!
And since she's my own, of my own flesh and bone,
she'll be thinking of nothing but sex!
Mig med
Posts: 2336
Joined: 2005-06-17 10:33:09

Post by Mig med »

IcePic wrote:Kan vara din isp som ogillar torrent-trafik och sätter limits på det.
Ajdå, har Telia blivit så hårda ang. sådant? För dom har tillåtigt lite värre saker än så förut, så det låter ju skumt. Får ringa och "prata" med dom. :)
User avatar
schon
Posts: 689
Joined: 2004-08-12 0:56:18
Location: Sölvesborg
Contact:

Post by schon »

Precis som IcePic säger troligtvis din ISP som börjat strypa, samma sak hände här har du tur kan det hjälpa att slå på kryptering på torrentsen då kan du iaf ladda med bra hastighet från endel användare. Glöm heller inte att ringa och klaga det gjorde vårt bostadsområde och nu en månad senare så har vi inga strypningar längre. Lämpligt kan ju oxå va inte köra på default port.
itchy: Intel Core Duo 2,0ghz | 2048mb | 100gb | 13,3" | Mac OS X 10.4
apu: Intel Pentium 4 3,2ghz | 768mb | 760gb | FreeBSD 6.2
homer: Intel Celeron 667mhz | 256mb | 100gb | FreeBSD 6.2
krusty: VIA Nehemiah 1.0ghz | 256mb | 3,2gb | OpenBSD 4.0
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Post by snigel »

Precis som schon skriver undrar jag vilken port du kör på. Har du testat utan 604an, för den kan ju bli trött av att det är många anslutningar istället för en som det blir när man kör http/ftp.
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
User avatar
simon.lycksele
Posts: 564
Joined: 2006-11-24 19:28:49

Post by simon.lycksele »

Jag har inga problem och jag har telia men jag kör Azureus.

// Simon
Gigabyte GA-73PVM-S2H / Intel C2D E8400 /
Corsair XMS2 2GB / Samsung 320GB SATA /
Mig med
Posts: 2336
Joined: 2005-06-17 10:33:09

Post by Mig med »

schon wrote:Precis som IcePic säger troligtvis din ISP som börjat strypa, samma sak hände här har du tur kan det hjälpa att slå på kryptering på torrentsen då kan du iaf ladda med bra hastighet från endel användare. Glöm heller inte att ringa och klaga det gjorde vårt bostadsområde och nu en månad senare så har vi inga strypningar längre. Lämpligt kan ju oxå va inte köra på default port.
Okej, får prova med kryptering. jag kör med random port varje gång så det är nästan aldrig samma.

Njae, jag vill inte koppla ur routern, även om jag skulle vilja prova. Har FON-router och 5-6datorer samtidigt på den (Sitter en switch bakom den). :P
User avatar
Des
Posts: 3843
Joined: 2005-04-22 10:27:46
Location: Härnösand

Post by Des »

Jag har också Telia, och det går segt ibland. Förmodligen är det snarare dåliga torrents. Men hittar man en torrent med många seeds så kommer jag lätt upp i max, så det är knappast det.
There's a guy works down the chip chop swears he's elvis
User avatar
XitArS
Posts: 1726
Joined: 2002-03-08 16:45:54
Location: Göteborg

Post by XitArS »

Jag skulle tro att det är dina torrents det är fel på. Prova att ladda ner typ senaste prison break eller någon annan populär serie med över tusen seeders. Vänta tio minuter och om det fortfarande går i 24kbits så kan du ju iaf utesluta dåliga torrents...
Man föredrar att tro på det man helst håller för sant.
Mig med
Posts: 2336
Joined: 2005-06-17 10:33:09

Post by Mig med »

XitArS wrote:Jag skulle tro att det är dina torrents det är fel på. Prova att ladda ner typ senaste prison break eller någon annan populär serie med över tusen seeders. Vänta tio minuter och om det fortfarande går i 24kbits så kan du ju iaf utesluta dåliga torrents...
Jag sitter på en privat tracker med ratiosystem, det finns alltid seeders, så det är inte dom det är fel på. :P
User avatar
Des
Posts: 3843
Joined: 2005-04-22 10:27:46
Location: Härnösand

Post by Des »

Testat med annat torrentprogram?
There's a guy works down the chip chop swears he's elvis
User avatar
Herr Thomas
Posts: 425
Joined: 2002-03-08 7:21:51
Location: Huvudstadens pärla; Bromma

Post by Herr Thomas »

Glöm inte att du måste strypa uppladdningshastigheten till c:a 80% av den teoretiska maxhastigheten för att få max nedladdningshastighet.

//TB
Wilderness
Posts: 491
Joined: 2005-12-21 10:58:47

Post by Wilderness »

mitt tips är testa azureus. även fast det har skapligt höga systemkrav tycker jag det är värt det:D
User avatar
maciato
Posts: 1798
Joined: 2002-03-17 20:14:24
Location: Gothenburg
Contact:

Post by maciato »

Kikat att brandväggen är öppen för porten du har för utorrent.
Funkade för mig att forwarda någon gång vid installation...
Mig med
Posts: 2336
Joined: 2005-06-17 10:33:09

Post by Mig med »

Des wrote:Testat med annat torrentprogram?
Nepp, och det kan jag inte göra heller, trackern tillåter endast µTorrent.
Herr Thomas wrote:Glöm inte att du måste strypa uppladdningshastigheten till c:a 80% av den teoretiska maxhastigheten för att få max nedladdningshastighet.

//TB
Min router klarar inte av det heller. :P

Jag har strypt uppladdning till 1KB/s vilket är det minsta man kan ha och jag kan komma upp i 75-80KB/s i upload vanligvis.
Hajkaktus wrote:mitt tips är testa azureus. även fast det har skapligt höga systemkrav tycker jag det är värt det:D
Läs mitt svar till Anteaeg.
maciato wrote:Kikat att brandväggen är öppen för porten du har för utorrent.
Funkade för mig att forwarda någon gång vid installation...
Mjo, men jag slumpar varje gång och det hjälpte inte att öppna portar i routern...
User avatar
KeeKe
Posts: 73
Joined: 2005-09-06 22:29:27
Location: Dalby

Post by KeeKe »

jag har telia och kör uTorrent..
inge fel där xD
btw, kör trådlöst med.
Abit AW9D-MAX
Intel Core 2 Duo E6700
Team Xtreem DDR2 6400 2x1Gb
Sapphire HD3870
Mig med
Posts: 2336
Joined: 2005-06-17 10:33:09

Post by Mig med »

KeeKe wrote:btw, kör trådlöst med.
Det gör jag endast på lappyn och inte på servern...
User avatar
XitArS
Posts: 1726
Joined: 2002-03-08 16:45:54
Location: Göteborg

Post by XitArS »

Men testa en "vanlig" torrent som inte är programlåst och ratioberoende...
[censur]
Det låter ganska otroligt att Telia medvetet stryper din nedladdningshastighet speciellt för torrents...
Man föredrar att tro på det man helst håller för sant.
User avatar
IcePic
Hedersbit
Posts: 6061
Joined: 2002-03-08 16:09:38

Post by IcePic »

XitArS wrote: Det låter ganska otroligt att Telia medvetet stryper din nedladdningshastighet speciellt för torrents...
Nejdå, det är barnsligt enkelt att hitta torrent-trafik och det gynnar alla andra
kunder att strypa de som tankar mycket data under lång tid.
Oh give me a clone, my very own clone,
with the Y chromosome changed to X!
And since she's my own, of my own flesh and bone,
she'll be thinking of nothing but sex!
Mig med
Posts: 2336
Joined: 2005-06-17 10:33:09

Post by Mig med »

XitArS: Jag vill inte tanka ner något olagligt som jag inte har nytta utav. Så jag tog en laglig som har många seeders, nämligen Debian. Det gick inte mycket bättre...

Passade även på att anmäla tråden, ni som kan reglerna bör veta varför.
User avatar
übermensch
Hedersbit
Posts: 3190
Joined: 2002-03-08 0:03:05
Location: Kista
Contact:

Post by übermensch »

Xitars: du vet bättre. Ingen piratkopiering här.
In cars several processors are connected by a bus
Mig med
Posts: 2336
Joined: 2005-06-17 10:33:09

Post by Mig med »

Ringde till Telia idag och hörde. Först kom jag till kundtjänsten, där sitter ju Anna 20 år som kommer direkt ifrån McDonalds och vet på ett ungefär hur man hanterar telefonen. Hon kopplade mig vidare till Gunnel 65år som har suttit med sen dom gamla telefonväxlarnas tid och kan tyvärr inte mycket om datorer och nätverk. Hon kopplade mig vidare till Emma 35år som sitter i säkerhetssupporten, hon visste inte heller vad hon skulle göra så hon skickade mig till menyn igen. Tack för samtalet Telia, det hjälpte mig inte ett skit.

För att sammanfatta: Jag har hittat på namnen. Samtalaet pågick i 1 timme och 14 minuter på ett ungefär. Mobilen uppgick i en temperatur utav 37grader celsius. Jag fick inte mycket hjälp förutom att jag fick skratta en hel del. Jag vet även att jag har en 8 mbits anslutning jag jag beställe alledess själv och som jag har vetat ett bra tag. Och säkerhetssupporten sa att dom inte alls blockerar port 25 vilket står på deras hemsida att dom gör.

Starkt jobbat Telia! Och tack för hjälpen! Not...

Edit: Och enligt dom så begränsar dom inte alls min torrent-trafik, inte vad dom kunde se iaf. Jag sa ungefär: jo, det gör ni, vem skulle göra det annars? Com Hem eller?
User avatar
Jalle64
Posts: 3026
Joined: 2004-04-27 12:29:24
Location: Skåne

Post by Jalle64 »

markmc wrote: Mjo, men jag slumpar varje gång och det hjälpte inte att öppna portar i routern...
Varför slumpar du, och vad menar du med det ordet, dessutom om du nu inte slumpar utan väljer en port som du sedan forwardar i routern borde de problem du har minimeras :P ;)
Vem f.n fann upp fanér?
Mig med
Posts: 2336
Joined: 2005-06-17 10:33:09

Post by Mig med »

Jalle64 wrote:
markmc wrote: Mjo, men jag slumpar varje gång och det hjälpte inte att öppna portar i routern...
Varför slumpar du, och vad menar du med det ordet, dessutom om du nu inte slumpar utan väljer en port som du sedan forwardar i routern borde de problem du har minimeras :P ;)
Det finns en sådan funktion i µTorrent, och den är aktiverad.

Iaf, jag har precis installerat µTorrent på en nyinstallerad XP-install och efter ett antal samtal till Telia som inte har en aning om vad som kan vara fel. Men nu när jag provar en random torrent så fungerar det perfekt, sitter ju nu och tankar i 350KB/s från 3 seeders, och nu är det antagligen seedarna som är lite sega därav att det går lite segare. Jag sitter dessutom inne på toan och skiter och kör på mitt trådlösa, så nu fungerar det som det skall. :)

Nu: Installera att antivirusprogram. ;)

//Sebastian
Post Reply