Gåva/faktura skattefritt?

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Post Reply
User avatar
Najze
Hedersbit
Posts: 4992
Joined: 2002-03-09 13:14:24
Location: Mölndal

Gåva/faktura skattefritt?

Post by Najze »

Jag och en kompis har jobbat gratis åt ett företag. Vi ska nu få några tusenlappar som en utbildningsgåva, men måste fakturera företaget som vanliga företag gör. Frågan hur det ska gå till? Vi vill ju inte betala någon skatt för det.

Någon som har koll?
User avatar
HLC
Posts: 2146
Joined: 2004-09-25 10:08:21
Location: Kista

Post by HLC »

Skattefritt är no go, precis som att det är en fin gråzon vad gäller gåvor mellan privatpersoner.
"Broadcom and Apple are the antithesis of free disclosure of information." - Theo de Raadt
"Unconditional love costs extra." - Sun Microsystems
User avatar
Najze
Hedersbit
Posts: 4992
Joined: 2002-03-09 13:14:24
Location: Mölndal

Post by Najze »

Hm.. "Gåvoskatten är slopad fr.o.m. den 1 januari 2005. Det innebär att du bara ska betala gåvoskatt för gåva som du fått före utgången av 2004. För fullbordad gåva dras 10 000 kronor av som skattefritt innan skatten beräknas (det s.k. grundavdraget). "
User avatar
HLC
Posts: 2146
Joined: 2004-09-25 10:08:21
Location: Kista

Post by HLC »

ajdå, jag är gravt utdaterad med andra ord. Jag skulle väl satsa en häst och ett kungarike på att det fortfarande är no go vad gäller företag förvisso men jag har inget annat än magkänslan att gå på efter det där.
"Broadcom and Apple are the antithesis of free disclosure of information." - Theo de Raadt
"Unconditional love costs extra." - Sun Microsystems
User avatar
MadModder
Posts: 3297
Joined: 2002-03-20 19:43:10
Location: Madland
Contact:

Post by MadModder »

Skriv det som milersättning. Den är skattefri... ;D
En annan idé är ju att företaget köper presentkort hos valfri butikskedja och ger er. Det kan inte vara omöjligt. Vårt företag har köpt presentkort och givit oss i julklapp.
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

MadModder wrote:Skriv det som milersättning. Den är skattefri... ;D
En annan idé är ju att företaget köper presentkort hos valfri butikskedja och ger er. Det kan inte vara omöjligt. Vårt företag har köpt presentkort och givit oss i julklapp.
Presentkort är en förmån som ska beskattas. Julgåvor är undantagna, men får aldrig kosta "några tusenlappar".

Vårdförmån utomlands skattas inte. Fakturera vaccination mot gula febern * 2 = 1000 kr och akutmottagning i Burkina Faso * 2 = 2000 kr.
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Så ni har jobbat gratis, men ska få betalt? Är det bara jag som ser en grundläggande brist i det upplägget?
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
ballkula
Posts: 2473
Joined: 2002-05-03 23:42:04
Location: Västerbotten

Post by ballkula »

Frågade faktiskt min revisor igår, under ett samtal och enligt honom så skulle detta absolut inte vara tillåtet. Stipendium är t.ex. en av de få skattefria ersättningarna man kan ge, men det är reglerat rätt hårt vilka som får ge stipendium och i vilka sammanhang.

Nåja, jag är ingen jurist, men jag kan tänka mig att om det fanns ett dylikt kryphål för att få betalt av ett företag, så skulle det nyttjas omfattande.
Processor: Core 2 Quad QX9650
Grafikkort: Asus Geforce 8800GTS 512MB
Minne: 8192MB DDR2-800MHz
HD: 2xRaptor 150GB, 2x1TB Samsung F1
Moderkort: Asus P5E X38
User avatar
Najze
Hedersbit
Posts: 4992
Joined: 2002-03-09 13:14:24
Location: Mölndal

Post by Najze »

Ghlargh wrote:Så ni har jobbat gratis, men ska få betalt? Är det bara jag som ser en grundläggande brist i det upplägget?
Det var ett studentprojekt, så vi får inte ta betalt. Men nu vill de visa sin uppskattning i form av ett utbildningsbidrag.
User avatar
MadModder
Posts: 3297
Joined: 2002-03-20 19:43:10
Location: Madland
Contact:

Post by MadModder »

Tja, då är det väl bara att bita i det sura välbekanta äpplet, och skatta.
User avatar
Longstock
Posts: 1370
Joined: 2006-05-25 10:04:03
Location: Stockholm

Post by Longstock »

Ta det som en gåva så slipper ni skatten.
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
UUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUURGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAWR
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

Longstock wrote:Ta det som en gåva så slipper ni skatten.
Man skattar för vad något är, inte för vad det kallas.
User avatar
Longstock
Posts: 1370
Joined: 2006-05-25 10:04:03
Location: Stockholm

Post by Longstock »

Tack för att du informerade mig. Det ska jag komma ihåg tills nästa gång jag snackar om det här.
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
UUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUURGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAWR
User avatar
MadModder
Posts: 3297
Joined: 2002-03-20 19:43:10
Location: Madland
Contact:

Post by MadModder »

Chefen kan väl skriva några timmars övertid på sig själv nån helg och ge er cash i handen ur egen ficka...
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

MadModder wrote:Chefen kan väl skriva några timmars övertid på sig själv nån helg och ge er cash i handen ur egen ficka...
Dom vill komma undan skatten, så nej.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

Jag konstaterar att mitt förslag är det bästa hittills.
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Om ni ska få en utbildningsgåva kan ni väl låta företaget köpa skolböcker åt er, det bör gå undan skattesystemet.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
HLC
Posts: 2146
Joined: 2004-09-25 10:08:21
Location: Kista

Post by HLC »

Dissident wrote:Jag konstaterar att mitt förslag är det bästa hittills.
Jag föredrar nog snarare idéen att ta något ifrån företagets sopkontainer, kanske en lagom ny LCDskärm som råkat hamna där av besynnerliga anledningar till ett lagomt värde motsvarande vad de känner för att belöna en med. Det känns bättre än att åka till Afrika och bli sjuk :-X
"Broadcom and Apple are the antithesis of free disclosure of information." - Theo de Raadt
"Unconditional love costs extra." - Sun Microsystems
User avatar
MadModder
Posts: 3297
Joined: 2002-03-20 19:43:10
Location: Madland
Contact:

Post by MadModder »

Andrej wrote:Dom vill komma undan skatten, så nej.
Ja? Han ger dem en gåva var på 1000 spänn, som privatperson. Det är skattefritt. Sen att han själv får skatta på sin intjänade lön hör väl inte hit?
Post Reply