krashande dator i ALLA spel!!!!!!

Här passar allt hårdvarurelaterat som inte faller under en annan kategori.
Post Reply
User avatar
IceZpider
Posts: 83
Joined: 2002-05-29 19:03:55
Location: Fagersta

krashande dator i ALLA spel!!!!!!

Post by IceZpider »

Tja, börjar nu tröttna på att min burk krashar i princip hela tiden när jag ska spela... spelar ingen roll om det är nya ghost reacon, lego star wars eller gta san andreas........


Jag har en p4 3,0ghz, 1gb ddr minne och ett ati x800xt
problemen började efter det att jag snappat upp ati kortet från en polare och satt i det, hade ett nvidia fx5500 innan som definitivt behövde bytas ut...

Därför antar jag att krasherna beror på ati kortet....

Ibland kan jag spela uppemot en timme men ibland hinner jag inte ens in i spelet...oavsett tid slutar det alltid med att den bootar om, eller blåskärm.

Jag vet att det inte beror på tempen eller sånt för den ligger bra både före och efter krasher, så jag antar att det kanske kan vara nätagget som felar, eftersom man behöver en extra 4-pin på ati kortet som inte behövdes innan...

Min fråga är alltså, kan det vara nätagget (4år gammalt 350w) eller vad kan det annars vara???..... nån som vart med om liknande problem förr?

tack för svar
Det som inte dödar mig gör mig bara starkare
User avatar
DeCaff
Posts: 2352
Joined: 2004-03-16 1:08:04

Post by DeCaff »

Ställ in så att datorn inte bootar om vid BSOD och skriv upp vad du får för felkod.
"I USA bestämmer Nixon hur bilarna ska se ut" -Teknikens Värld #19 1972
Ultra'an: Ph2X4 965 BE \ 8GB \ 5250GB \ DVD±RW \ EVGA GTX295
User avatar
ulflaban
Posts: 1399
Joined: 2006-02-02 18:36:09

Post by ulflaban »

Formatera och installera om Windows. Installera alla nyaste drivare. Om det inte fungerar så är det antagligen nätagget som inte orkar.
Glossolalia coats my skin
User avatar
IceZpider
Posts: 83
Joined: 2002-05-29 19:03:55
Location: Fagersta

Post by IceZpider »

tack för de snabba svaren, glömde nämna att jag redan testat format med alla nya drivar, sen som svar på DeCaffs fråga så när jag stänger av auto reboot så får jag blåskärm men den är helt suddig och full av mystiska tecken och skumma radbrytningar...det enda man ser sammanhängande av felkoden är 0x00240019...vet ej vad det betyder men tvivlar på att det är hela koden.....måste testa nytt nätagg....
Det som inte dödar mig gör mig bara starkare
User avatar
DeCaff
Posts: 2352
Joined: 2004-03-16 1:08:04

Post by DeCaff »

Suddig skärm och konstiga tecken låtar ju som att din skärm får artefakter av för lite ström. Du har inte överklockat grafikkortet?
"I USA bestämmer Nixon hur bilarna ska se ut" -Teknikens Värld #19 1972
Ultra'an: Ph2X4 965 BE \ 8GB \ 5250GB \ DVD±RW \ EVGA GTX295
User avatar
walliski
Posts: 1432
Joined: 2005-07-15 16:30:21
Location: Finland

Post by walliski »

vad jag vet drar x800xt ganska mycket ström... Så med ditt 4år gammla 350w nätagg är ddet ganska säkert det som inte orkar...
Här var det tomt...
User avatar
Jalle64
Posts: 3026
Joined: 2004-04-27 12:29:24
Location: Skåne

Post by Jalle64 »

Testat olika drivisar till graffet?
jag kör själv med Omegas drivis 7.4
www.omegadrivers.net
Vem f.n fann upp fanér?
User avatar
Illuwatar
Hedersbit
Posts: 2116
Joined: 2002-02-21 11:14:49
Location: Haninge
Contact:

Post by Illuwatar »

Tycker också det tyder på dålig strömförsörjning. När 3D-delen av grafikkortet startas up ökar förbrukningen markant. Testa att klocka ner kortet rätt så mycket och se om det hjälper - går det stabilt då är kortet helt men kör på "nödström". Byte av nätagg är ett bra tips även om det skulle visa sig vara fel på grafikkortet - ett 4 år gammalt 350W är inte mycket för dagens krävande hårdvara.
Born to mod..
Inget är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid.
Quad Core - som fyrhjulsdrift för datorer: Du kommer alltid vidare även när det tar emot...
Post Reply