Köpråd bärbar dator

Forum för råd angående köp eller sälj av dator, datordelar och annan teknik.
Post Reply
D0GG3
Posts: 312
Joined: 2002-03-10 12:29:13
Location: Kalmar
Contact:

Köpråd bärbar dator

Post by D0GG3 »

Hej!
Ska iväg och resa snart så måste inhandla en bärbar dator som jag kan ha med mig på färden. Tänkte ha den till att spela lite spel, surfa, musik, kolla film och lagra bilder. Har hört mig för lite och många verkar inne på core2duo nu så jag undrar om det är det som gäller? Sen är tanken att jag ska köpa till en extern hårdisk på ca 500 gig för extra lagringsutrymme. Hade tänkt mig 15.4" skärm då det inte blir för litet eller för stort att ha med sig. 2048 i ram känns rätt nödvändigt med.

Prisklass mellan 7 och 10 000 för laptop och hdd, är väl inte omöjlig för nån hundralapp hit eller dit.

Angående märken så verkar flera ha bra erfarenheter av hp och dell.
Själv så har jag ingen erfarenhet av laptops så alla kommentarer uppskattas
Gammal geek
User avatar
maciato
Posts: 1798
Joined: 2002-03-17 20:14:24
Location: Gothenburg
Contact:

Post by maciato »

För din del...
http://www.prisjakt.se
Kika runt lite, du verkar ju ha bra koll på vad dubehöver i minne etc.
Dock var du ltie vag på just vilka spel du skulle vilja spela, eller vilken typ osv.
Men skulle nog satsa på ett kort där det har eget minne, eller då INTE dedikerat. Det är bäst om man ska lira någorlunda sköna spel. Bara kika upp, sen googlar du efter någon recension på det kortet du hittat.
User avatar
HLC
Posts: 2146
Joined: 2004-09-25 10:08:21
Location: Kista

Post by HLC »

Om grejen är att du vill ha med den på färden så rekommenderar jag att du ställer in dig på 14" istället för 15", skillnaden är inte enorm men tillräcklig. Själv har jag en 4:3 14" och en 16:9 15" och om jag hade rest mer med mina datorer så hade jag nog föredragit en 16:9 14".

Jag har själv relativt ny erfarenhet av Dell, HP och IBM och så länge vi pratar Latitude respektive företagsdatorerna vad gäller Dell och HP så har jag goda erfarenheter av alla tre.

Core2Duo gäller ja.
"Broadcom and Apple are the antithesis of free disclosure of information." - Theo de Raadt
"Unconditional love costs extra." - Sun Microsystems
User avatar
maciato
Posts: 1798
Joined: 2002-03-17 20:14:24
Location: Gothenburg
Contact:

Post by maciato »

Skulle bara satsa på 14 om det gällde mac.
En sån skulle du ju kunna satsa på. Mysigt med mac... Mmm...ac.
Post Reply