Creative problem i vista!

Här passar allt hårdvarurelaterat som inte faller under en annan kategori.
Post Reply
Tennan
Posts: 58
Joined: 2005-08-28 20:10:57
Location: Hällnäs

Creative problem i vista!

Post by Tennan »

Hejsan!

Har just köpt nya gears och installerat vista 64bit ulitmatum för första gången. Problemet är att vista inte hittar ljudkortet.

Moderkort: Gigabyte p45 - integreratljudkort 7.1 ljud
Operativ: Vista Ultimate 64bit
Ljudkort: Creative extreme gamer XF-I

Ljudkortet fungerade fint i min gamla setup med XP för mindre än 2 veckor sedan.


Jag har laddat hem nya drivrutiner från creative och 3dguru.
Jag har bytt PCI plats på kortet 2 gånger.
Jag har avinstallerat och ominstallerat flertalet gånger.
Jag har testat att inaktivera och aktivera det integrerade ljudkortet

Vista känner av kortet och installerar det och lägger in det i enhetshanteraren där det står att det fungerar. Men under kontrollpanelen för ljudinställningar finns bara SPDIF och WAV enheter under XF-I.

Medan det för det integrerade ljudkortet finns SPDIF och SPEAKERS, och det är under speakers jag kan göra ljudinställningar.


Varför kommer det inte fram några speakers på mitt creative kort!?

I Vilken ordning skall man avinstallera/installera nya drivrutiner/byta PCI plats/reeboota för att få en helt "clean" install?


Då jag väljer att starta applikationer från creative så säger dessa att ingen ljudenhet som stödjer dessa applikationer finns tillgänglig i detta system.


Kan det vara så jävligt att kortet gått sönder? ( varför känner datorn då av det? )

Eller är vista ett satans ont och förstör allt vad "creative extreme gamer ljudkort" heter !?

Hjälp mig pls :D
mjaahaja
User avatar
CSM101
Posts: 1568
Joined: 2006-03-16 22:39:51

Post by CSM101 »

Börja med att inaktivera det integrerade ljudkortet.

Är det sen rätt driver du har, kan vara en sån enkelt tabbe med.

Men själv märkte jag att mitt ljudkort, xtreme gamer, inte funkade som det skulle. Drog hem senaste drivrutinerna för vista och körde dem, den hittade själv drivrutinerna som jag hade provat med och avinstallerade dem själv. Sen vart det klar, allt funkade som det skulle.

Kör btw med 64bits ultimate jag med.
Silverstone Temjin TJ05B | Rampage Formula | Q66@3,6 | 8GB Domniator 1066MHz | HD4890 | X-Fi Xtremegamer Low Profile | F1 1TB | F1 750 GB | T166 320GB | Corsair HX520 |
Tennan
Posts: 58
Joined: 2005-08-28 20:10:57
Location: Hällnäs

Post by Tennan »

får väl testa en 75 gång.

Ikväll gör jag följande

1. Avinstallerar samtliga gamla drivrutiner. (så väl creative som realteak)
2. Avinstallerar ljudkortet
3. Avaktiverar integrerade ljudkortet

4. Laddar hem och kontrollerar att jag verkligen laddar hem vista 64bit drivrutiner från creative hemsida.

5. Reebotar
6. Låter datorn försöka installera creativekortet
7. kontrollerar om kortet fungerar
8. installera de nya drivrutinerna
9. Botar om
10. kontroller om kortet fungerar.

fungerar inte det så är fan kortet/vista fuckat
mjaahaja
User avatar
Hunter
Posts: 835
Joined: 2006-05-01 13:04:19
Location: Västervik

Post by Hunter »

Vad har du för grafikkort? ATI har ju inbyggt ljud HDAudio eller vad det heter. Gå till kontrollpanelen och välj ljudenheten där och kolla så att den står på SB X-Fi Audio och inget annat. För att vara på säkra sidan väljer du allt på X-Fi och kryssar i [Use only default devices] som är längst ner, sedan kan det inte ändra sig utan din tillåtelse

Image
AMD Vishera FX-8350@4.5GHz - Asus Crosshair V Formula-Z (AM3+) - Sapphire R9 290 4GB - 8GB G.Skill TridentX 2400MHz - Samsung 500GB - Samsung 1TB - Western Digital 1TB - Asus Xonar Essence STX - Bitfenix Ghost - BenQ XL2410T
Tennan
Posts: 58
Joined: 2005-08-28 20:10:57
Location: Hällnäs

Post by Tennan »

ja det hade ju varit enkelt om det fanns någon sådan möjlighet.

så här ser det ut!



Image
Image

Inga "speakers" för creative XF-i...

Image
Image

men det finns mikrofon för creative XF-i-

är speakers funktionen på kortet trasigt?
mjaahaja
User avatar
Hunter
Posts: 835
Joined: 2006-05-01 13:04:19
Location: Västervik

Post by Hunter »

Vad händer om du trycker configure eller properties? för jag ser ju att den är på fel, det står ju på HDAudio eller väljer att stänga av HD Audio i enhetspanelen där
AMD Vishera FX-8350@4.5GHz - Asus Crosshair V Formula-Z (AM3+) - Sapphire R9 290 4GB - 8GB G.Skill TridentX 2400MHz - Samsung 500GB - Samsung 1TB - Western Digital 1TB - Asus Xonar Essence STX - Bitfenix Ghost - BenQ XL2410T
User avatar
CSM101
Posts: 1568
Joined: 2006-03-16 22:39:51

Post by CSM101 »

Varför stänger du inte av det integrerade kortet i BIOS?
Silverstone Temjin TJ05B | Rampage Formula | Q66@3,6 | 8GB Domniator 1066MHz | HD4890 | X-Fi Xtremegamer Low Profile | F1 1TB | F1 750 GB | T166 320GB | Corsair HX520 |
Tennan
Posts: 58
Joined: 2005-08-28 20:10:57
Location: Hällnäs

Post by Tennan »

Jag har testat med att stänga av det integrerade kortet i bios.

det som då händer är att det försvinner från listan.

och jag har endast kvar XF-I SPDIF och AUX, samt micken..

men jag får fortfarande inte fram någon "speakers" funktion på XF-I.. därför undrar jag om det är trasigt, eller någon annan typ av inställning.


Kan kablagemonteringen på moderkortet ( frontpanelen ) påverka?
mjaahaja
User avatar
Hunter
Posts: 835
Joined: 2006-05-01 13:04:19
Location: Västervik

Post by Hunter »

Har du avinstallerat drivrutinen för det integrerade ljudkortet då?
AMD Vishera FX-8350@4.5GHz - Asus Crosshair V Formula-Z (AM3+) - Sapphire R9 290 4GB - 8GB G.Skill TridentX 2400MHz - Samsung 500GB - Samsung 1TB - Western Digital 1TB - Asus Xonar Essence STX - Bitfenix Ghost - BenQ XL2410T
Tennan
Posts: 58
Joined: 2005-08-28 20:10:57
Location: Hällnäs

Post by Tennan »

Jo jag har avinstallerat dessa med hjälp av "läggtill tabort program" funktionen.

Kanske måste det till en annan typ av avinstallering?

till saken hör att vista är snabb som fan på att automatisk installera skiten så fort man tagit bort det.. så man hinner nästan inte ens reebota :P
mjaahaja
User avatar
Hunter
Posts: 835
Joined: 2006-05-01 13:04:19
Location: Västervik

Post by Hunter »

Stäng av den i BIOS då så lägger den inte in drivrutinen igen. Jag fick heller inget svar när jag frågade vad du hade för grafikkort. ATI har inbyggt ljud i nyare grafikkort, HD Audio. Jag har det på mitt Asus 3870 kort
AMD Vishera FX-8350@4.5GHz - Asus Crosshair V Formula-Z (AM3+) - Sapphire R9 290 4GB - 8GB G.Skill TridentX 2400MHz - Samsung 500GB - Samsung 1TB - Western Digital 1TB - Asus Xonar Essence STX - Bitfenix Ghost - BenQ XL2410T
Tennan
Posts: 58
Joined: 2005-08-28 20:10:57
Location: Hällnäs

Post by Tennan »

jag har ett Gforce XFX 9800 GTX+

Jag har ju inge problem med det inbyggdaljudkortet,, utan jag har problem med att få mitt creativeljudkort att fungera.

Att datorn hittar HD audio är inte så konstigt då jag har ett sådant integrerat på moderkortet.

då jag stänger av det i bios försvinner självklart HD Audio. Men hjälper inte då creative kortet fortfarande inte kan levera "speaker funktion"
mjaahaja
User avatar
Hunter
Posts: 835
Joined: 2006-05-01 13:04:19
Location: Västervik

Post by Hunter »

Har du ingen annan dator att testa på?
AMD Vishera FX-8350@4.5GHz - Asus Crosshair V Formula-Z (AM3+) - Sapphire R9 290 4GB - 8GB G.Skill TridentX 2400MHz - Samsung 500GB - Samsung 1TB - Western Digital 1TB - Asus Xonar Essence STX - Bitfenix Ghost - BenQ XL2410T
Tennan
Posts: 58
Joined: 2005-08-28 20:10:57
Location: Hällnäs

Post by Tennan »

nja.. får väl försöka mig på det.

går väl alltid hitta någon.
mjaahaja
Sancho
Posts: 1
Joined: 2009-01-05 19:59:32

Post by Sancho »

I meddelandefältet högerklicka på volumikonen , välj inspelningsenheter , högerklicka till ex. på mikrofon välj visa inaktiverade enheter ..........

Hoppas att detta hjälper.
Tennan
Posts: 58
Joined: 2005-08-28 20:10:57
Location: Hällnäs

Post by Tennan »

tyvärr..

speakers för creaticve kortet kommer forfarande inte fram.

ett bra tips dock.. fick fram lite andra grejjer som jag iofs inte behöver.
mjaahaja
kanaljen
Posts: 2
Joined: 2008-07-29 19:48:12

Post by kanaljen »

Jag fick ett liknande problem när jag bytte ljudkort till ett PCI-Express X-fi Titanium. Vista ville inte detektera kortet korrekt, utan det blev till en high-definition audio device. Ljudet funkade iofs, men Creatives applikationer vägrade att starta eftersom de inte detekterade någon X-fi device.

Till slut upptäckte jag felet, när jag körde Creatives auto-update program. Där såg jag att drivrutinerna som användes var från mitt gamla creative kort.

Sagt och gjort, jag körde driver cleaner och rensade bort alla gamla Creative drivrutiner. Sedan installerade jag de senaste drivrutinerna för det nya Titanniumkortet. Nu blev kortet detekterat och installerat korrekt.

mvH JD
Post Reply