Program som kan kontrollera LPT över TCP/IP

Avdelningen för programmering, nätverk samt alternativa OS.
Post Reply
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Program som kan kontrollera LPT över TCP/IP

Post by Ghlargh »

Vill ha tag på ett proggie som kan styra dom 8 utbitarna på Paralellporten via nätverket, vill kunna slå på lampor, förstärkare etc via nätverk. Jag har den hårdvara som behövs, måste bara få tag på mjukvaran.
Har bara hittat såna här till Win98. 2000/Xp har ju annnan arkitektur på hårdvaruaccess så W98proggiet funkade ju inte så bra...
Själv är jag för dum/lat (välj själv) för att kunna lära mig programmera såna program.

Idealet vore ett program i 2 delar med en server där man kan ställa in vilken port och eventuellt om man vill ha lösenord, samt en enkel klientprogramvara med samma inställningar.

Någon som har ett sånt program liggande, vet vart ett sådant finns eller kan tänka sig att slänga ihop ett?
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
Roasten
Posts: 26
Joined: 2002-04-29 21:26:45
Location: Stockholm
Contact:

Post by Roasten »

MRTG funkar bra =)
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Roasten wrote:MRTG funkar bra =)
Multi router traffic grapher? det är det enda jag lyckas hitta på google...
hittar heller ingen info om att detta ska kunna göra annat än att kolla trafik, mer info?
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
jstrom
Posts: 1732
Joined: 2002-05-28 22:18:35
Location: Göteborg
Contact:

Post by jstrom »

Har byggt en sån fin box en gång :) 8st relän, skyddade med optokopplare, som styrs via data-porten (de som har pillat med LPT-porten vet vad jag menar).. det e lite småkrånglit att pilla iordning nått i windows.. du har inte möjligthet att fixa nån liten sketen linux/unix-burk för ändamålet? det som krävs är väl typ > 50mhz proccessor (eller nått.. inte mckt...), några få meg minne, ett nätverkskort och en lpt-port (som e något sådär vanligt ;D).. då kanske jag kan tänka mig o göra nått litet program åt dig.. orkar nämligen inte in o pilla med massa jobbiga DLLer o skit i windows.. fast när jag tänker efter så kanske jag har några sånna färdiga jag kan använda... har som sagt va pillat en del med det.. lovar inget, men jag kan försöka :)

lite detaljer:
anslutning? UDP eller TCP? är lösenord ett krav? isf. krypterat? "multiconnection"-stöd (dvs. att flera kan ansluta och styra), eller räcker det med en socket? om du kan ge lite sån info så kanske jag kan sätta mig o göra nått.. e väl inte SÅ svårt om man tänker efter... kan ju skippa GUIn så blir det ännu lättare...
Post Reply