Farsans företag formar allt möjligt i plast - ska utnyttjas

Avdelningen för dig som skall överklocka eller kyla din dator.
Post Reply
Blabar
Posts: 12
Joined: 2002-09-10 13:06:25
Contact:

Farsans företag formar allt möjligt i plast - ska utnyttjas

Post by Blabar »

Så jag tänkte om ni hade nån idé till nån tuff mod på mitt chieftec aluminium miditower med plexiglas, eller annan plast...
Kan få i massa olika färger o jag kan även få tryck...
Företaget har laserskärare, CNC-fräs, bockmaskiner o annat gött 8)
men men nåt tufft till mitt chassi vore nåt =)
här är företagets hemsida, finns bilder på lite grejer dom gjort:
www.akriform.se

Alla idéer är välkommna ;D
//Blabar
G|nu
Posts: 1139
Joined: 2002-03-07 23:19:37

Post by G|nu »

plastskal till möss, chassin, tangentbord... whoa, massor som går att göra ju... skal till mobiler...
live beyond, expand.
User avatar
real_Escobar
Posts: 594
Joined: 2002-08-15 4:46:15

Post by real_Escobar »

Ett überkylningschassi kanske, så att man kan sätta fast fläktar, osv + luftkanaler, för största möjliga genomströmming. Finns möjligheter.
Blabar
Posts: 12
Joined: 2002-09-10 13:06:25
Contact:

Post by Blabar »

Hehe ok nu vet jag inte om jag skulle kunna designa ett bra chassi själv =) men fönster med eget tryck o liknande är skitlätt o ganska billigt så det kanske vore något...går ju o fixa fönstret i olika färger o så

Fast försig ett chassi helt i plexiglas (dåligt stryktåligt =) snutarna använder det ju till kravallsköldar) vore rätt häftigt men ganska tungt antar jag =)

om någon har nån ritning eller idé skulle det uppskattas =)
tog upp det här på sweclockers oxå o där va det en som tyckte att jag skulle sälja genom sidan

om det är många som är intresserade så går farsan nog me på det så om ni är intresserade av vissa grejer så berätta gärna för mig vad, så kan jag kolla vad det skulle kosta

kom igen nu mer idéer =)
G|nu
Posts: 1139
Joined: 2002-03-07 23:19:37

Post by G|nu »

asså chassin i plexi skulle sälja, speciellt om det fanns miniATX / flexATX-chassin också, många som skriiiker efter sånna... kubchassin you name it.. allt... plxi är ett underbart material :)
live beyond, expand.
Blabar
Posts: 12
Joined: 2002-09-10 13:06:25
Contact:

Post by Blabar »

Nja frågan är om plexichassin skulle sälja...det kan väll va rätt krångliga o göra, det leder till lite högre priser...frågan är om folk är villiga och betala lika mycket som ett märkeschassi
vet försig inte hur mycket det skulle kosta att producera så detta är bara spekulation...men jag kan ta reda på den ungefärliga kostnaden...måste även få tag på bra ritningar till ett chassi o sedan hur man bäst tillverkar det

kan ta ett par veckar =)
men hjälp gärna till =) vore najs me lite annorlunda chassin
o ja jag har oxå chieftec som alla andra har
men det är väldigt bra...om det ska göras i annat material vill man ju ha med liknande kvalitet och byggas på lika bra sätt...
så kom me lite idéer så kanske jag kan trolla fram plexichassin (o andra plast materlial för den skullen)
G|nu
Posts: 1139
Joined: 2002-03-07 23:19:37

Post by G|nu »

*ser delar till ett Antec/Chieftech i plexi framför sig*

faen va snyggt det vore :) även fast man inte har ett sånt chassi men ändå :)
live beyond, expand.
Blabar
Posts: 12
Joined: 2002-09-10 13:06:25
Contact:

Post by Blabar »

Hehe GInu du får utveckla lite =) har precis köpt ny dator o blivit lite intresserad nu av moddning o liknande
har jobbat på företaget sen jag va typ 12 o först nu fattar jag att man kan ha lite fördelar med att farsan startade ett plastföretag =)

vad skulle va snyggt i plast till chassit igentligen? man kan ju göra en hel del...men det får ju inte kosta för mycket heller...fönster med motiv (man kan matta hela fönstret utan motiven så att motiven lyser mer än det mattade) kan ju va snyggt, kanske plasten i nån häftig färg oxå =)

va sägs nån idé?
G|nu
Posts: 1139
Joined: 2002-03-07 23:19:37

Post by G|nu »

Du skulle kunna gjuta av alla chassits plåtar, sidor och tak, samt fronten i antingen helt genomskilnligt eller frostat plexi... skulle vara stiligt deluxe och sen en hel drös ljus innuti :)
live beyond, expand.
Blabar
Posts: 12
Joined: 2002-09-10 13:06:25
Contact:

Post by Blabar »

Låter rätt läckert =) hmm om jag nu skulle kopiera chieftecs chassit o göra det i plast o sedan sälja det (verkar rätt många som är intresserade av detta ) så skulle det bli en del probs me chieftec antar jag...

va kan man göra åt det här?
man kan ju försig plocka isär chassit o bara göra ritningar över allt o skära ut i lasern o sedan montera ihop...låter som om det skulle fungera rätt fint =)

Hopp låter som jag blir datorlös nån vecka nu när detta ska göras =( aja va gör man inte =)
User avatar
real_Escobar
Posts: 594
Joined: 2002-08-15 4:46:15

Post by real_Escobar »

Satsa hellre på Kub-chassin. DET är tufft det, skulle nog köpa en även om jag inte har några pengar.
Blabar
Posts: 12
Joined: 2002-09-10 13:06:25
Contact:

Post by Blabar »

Hmm snälla utveckla Kub-chassi
fyrkantigt menar du?
har fått förslag på runda vattenkylnings chassit me tank o grejer oxå

kom me massa förslag så får man se va man kan göra för nåt =)
fisk

Post by fisk »

(eftersom möjligheten tycks finnas)

Det bästa chassit skall ju ha följande egenskaper:


1. Portabilitet (möjligheten att bära med sig det) ... två handtag på toppen av chassit, ergonomiskt formade och stryktåliga (eftersom man skall kunna bära det)

2. Design (utseende på chassi är ju A och O nuförtiden!) ... strömlinjeformat, men utan att bli opraktiskt för den delen. En genomskinlig grunddesign gör möjligheterna till att ändra utseendet själv oändliga... t.ex. kan användaren spray:a vissa delar av chassit, och ha "fönster" på vissa andra ställen.

3. Kompatibilitet (Anpassat till multipla modeller) ... Gärna med plats för 2st nätverksaggregat, hål för samtliga skruvsocklar till så många modeller av moderkort som möjligt. Minst 4st 5,25" och helst 8st 3,5" (självklart skillnad om man skall göra alla olika towers, men jag tror att MIDI-tower är bäst om man ser på försäljning), USB-portar/Firewireportar/ljuduttag i fronten, så detta kan anslutas enkelt.

4. Flexibilitet (Att montera ihop/isär enkelt) ... en praktisk skjutlucka med någon enkel form av "klickdesign" som håller den på plats (med lås) skulle vara bra, möjlighet att montera loss så många delar som möjligt (t.ex. hårddiskhållarna). Jag tycker att ett bra chassi skall gå att göra HELT tomt, för t.ex. målning invändigt.

5. Bra Ventilering (Luftgenomflöde) ... kan man ordna så att beroende på designen av chassit se till så att man får ett MYCKET bra luftflöde i chassit vore det bra, kanske någon fysiker här kan lista ut det optimala. Självklart skall det finnas plats för ev. vattentankar för vattenkylning också. Samt möjligheten att sätta fast fläktgaller.

6. Expansionsmöjlighet (Design) ... att t.ex. ha en lucka i taket på chassiet ger möjlighet att enkelt göra en modifikation så man kan sätta dit en fläkt, eller ett mätarinstrument. Dessutom med viss lätthet kunna montera in trummor för att leda ut värme. En annan idé jag fick var att man kunde sätta fast en platta i mitten av innerutrymmet som man kunde fästa ytterligare ett moderkort i, jag förstår att detta gör så att själva chassit blir tjockare, men att ha möjligheten till att inhysa två datorer i EN, lockar mycket.

7. Stabilitet (Design) ... Ett rangligt chassi är inget att ha, det skall stå 100% stabilt, rakt av på marken... gärna med fötter. Att fästa stödbalkar (vid behov) är nödvändigt, även om de gärna skall sitta såpass strategiskt att de inte förhindrar användaren av chassit att komma åt i vissa utrymmen.

---

Jag, eller någon annan utav 64bits kompetenta designers skulle ju kunna komma med någon form av grafisk prototyp?
Blabar
Posts: 12
Joined: 2002-09-10 13:06:25
Contact:

Post by Blabar »

Nu är det så att ett "vanligt" miditower helt i plexi skulle vara för dyrt att göra...det har gjorts men kostnaden är ett antal tusenlappar för att göra det...

Som det ser ut nu är det man skulle kunna göra är en hel sidopanel för cirka en 500:- (alltså långsidan)

Man skulle även kunna göra alla "väggar" i plexi o sedan fylla det med racken...

Om det är någon som har en smart design (simplare, men effektiv) som gör så att kostnaden krymper vore jag evigt tacksam =) ;D
fisk

Post by fisk »

En hel sidodörr i plexi till ett Chieftech Dragon, vad skulle det gå på tror du?... Rent teoretiskt :)
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Post by wille »

Blabar wrote:Nu är det så att ett "vanligt" miditower helt i plexi skulle vara för dyrt att göra...det har gjorts men kostnaden är ett antal tusenlappar för att göra det...

Som det ser ut nu är det man skulle kunna göra är en hel sidopanel för cirka en 500:- (alltså långsidan)

Man skulle även kunna göra alla "väggar" i plexi o sedan fylla det med racken...

Om det är någon som har en smart design (simplare, men effektiv) som gör så att kostnaden krymper vore jag evigt tacksam =) ;D
gör såhär... ta alla sidor i plast, men ramen i metall... rita ut långa sidor som du byter ut och har i plexi... framsidan kanske blir ltie svår!
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
Blabar
Posts: 12
Joined: 2002-09-10 13:06:25
Contact:

Post by Blabar »

Sidordörren skulle inte kosta mer än 300:- inkl arbetskostnad, det är det avancerade i chassit som kostar.

jo om man gör de yttre delarna så går det väll på en cirkus 1500-2000kr skulle jag tro

sidodörren vet jag även hur man skulle få fast men någon dörröppnare blir bra krånglig och fixa =) i de där 300:- så kan man även ha ett motiv =)
User avatar
Deuterium
Posts: 841
Joined: 2002-07-05 10:31:43
Location: Skåne

Post by Deuterium »

fisk wrote:En hel sidodörr i plexi till ett Chieftech Dragon, vad skulle det gå på tror du?... Rent teoretiskt :)

Tror inte det skulel bli nåt snyggt.
fisk

Post by fisk »

Blabar wrote:Sidordörren skulle inte kosta mer än 300:- inkl arbetskostnad, det är det avancerade i chassit som kostar.

jo om man gör de yttre delarna så går det väll på en cirkus 1500-2000kr skulle jag tro

sidodörren vet jag även hur man skulle få fast men någon dörröppnare blir bra krånglig och fixa =) i de där 300:- så kan man även ha ett motiv =)
Hmm... sidoluckan går att fixa för 300?... wow! :) ... då kanske det går att skära ut en del så man kan använda öppnaren på originalluckan? :)
Blabar
Posts: 12
Joined: 2002-09-10 13:06:25
Contact:

Post by Blabar »

Na öppnaren skulle bara se muppig ut i plexi...skulle behöva göra en stelthmod på cd-romen...floppyn skulle se ful ut...
User avatar
itai
Posts: 48
Joined: 2002-08-25 16:56:20
Location: Haninge
Contact:

Post by itai »

Blabar wrote:Nja frågan är om plexichassin skulle sälja...det kan väll va rätt krångliga o göra, det leder till lite högre priser...frågan är om folk är villiga och betala lika mycket som ett märkeschassi
vet försig inte hur mycket det skulle kosta att producera så detta är bara spekulation...men jag kan ta reda på den ungefärliga kostnaden...måste även få tag på bra ritningar till ett chassi o sedan hur man bäst tillverkar det

kan ta ett par veckar =)
men hjälp gärna till =) vore najs me lite annorlunda chassin
o ja jag har oxå chieftec som alla andra har
men det är väldigt bra...om det ska göras i annat material vill man ju ha med liknande kvalitet och byggas på lika bra sätt...
så kom me lite idéer så kanske jag kan trolla fram plexichassin (o andra plast materlial för den skullen)
Ritningar till Chassin: http://www.formfactors.org
Datorer behöver i framtiden inte väga mer än 1,5 ton
- Popular mechanics 1949
(CPU) AMD T-bird @ 801MHz (RAM) 512MB PC-100 (GFX) NVIDIA GeForce3 TI 500 128 MB Golden Sample (HDDs) 90GB
Post Reply