Knightrider med 16 lysdioder, Klart + bilder ! :-)

Avdelningen för dig som skall överklocka eller kyla din dator.
User avatar
Gussoh
Posts: 974
Joined: 2002-05-09 11:32:06
Location: Mölndal
Contact:

Post by Gussoh »

MadModder:

Nu sitter jag och försöker tolka ditt kopplingschema lite djupare. och jag sitter och funderar på om det är så att NAND-grindarna du använder egentligen bara är EN "NOT-grind"?

Så det är ingen nytta att koppla in jord till alla dom andra pinnarna på samma IC-krets? eftersom resultatet aldrig används ändå..? jobbigt att löda onödiga grejer ju
Jag tycker att grön är en fin färg.
User avatar
Illuwatar
Hedersbit
Posts: 2116
Joined: 2002-02-21 11:14:49
Location: Haninge
Contact:

Post by Illuwatar »

Den enda orsaken till att alla oanvända ingångar på NAND-grindarna kopplas till jord är att CMOS-kretsar (vilken alla 40XX är) kan bli instabila när ingångar lämnas öppna. Detta gör att kretsen drar onödigt med ström samt att det finns en risk att kretsen skadas av ESD. När ingångarna är jordade (eller kopplade till +5V - spelar ingen roll) har de en känd, fast potential och inga störningar eller urladdningar kan ta sig in.

Annars kan jag bara säga att det är ett proffsigt bygge du har gjort, Madmodder! Kretskortet var designat riktigt snyggt och kretsen riktigt smart trots sin enkelhet.
User avatar
MadModder
Posts: 3297
Joined: 2002-03-20 19:43:10
Location: Madland
Contact:

Post by MadModder »

Gussoh wrote:MadModder:

Nu sitter jag och försöker tolka ditt kopplingschema lite djupare. och jag sitter och funderar på om det är så att NAND-grindarna du använder egentligen bara är EN "NOT-grind"?

Så det är ingen nytta att koppla in jord till alla dom andra pinnarna på samma IC-krets? eftersom resultatet aldrig används ändå..? jobbigt att löda onödiga grejer ju
Ja, i praktiken blir det en NOT-grind, eftersomsom ingångarna är ihopkopplade. Men själva poängen är att man ska få ett grindnät som är "långsamt". Använder man rena NOT-grindar, måste man seriekoppla flera stycken för att få samma långsamma effekt. De flesta använder NAND-grindar istället för NOT, har jag sett. Sen hade jag några sådana hemma också ;D

Det andra svarade Illuwatar på :)

Tack förresten allihopa för alla trevliga kommentarer :D

Sen måste jag bara säga, än en gång, att jag inte kan ta på mig äran för själva grundidén. Den är the_flyers.
User avatar
miffo
Posts: 499
Joined: 2002-05-26 22:12:17
Contact:

Post by miffo »

kan man få en icke divx version av filmen, XP gillade inte ditt divx klipp
User avatar
MadModder
Posts: 3297
Joined: 2002-03-20 19:43:10
Location: Madland
Contact:

Post by MadModder »

Biohaxard wrote:kan man få en icke divx version av filmen, XP gillade inte ditt divx klipp
Det ska funka. Jag har ju XP. Vad är det som händer då? Om det bara blir en stillbild så har du en för gammal codec. Sen så börjar inte min mediaspelare att spela upp den förrän hela är hemladdad.
User avatar
miffo
Posts: 499
Joined: 2002-05-26 22:12:17
Contact:

Post by miffo »

Den säger att den inte hittar någon lämplig codec.... men jag har nyaste divx
User avatar
N. Alfinson
Hedersbit
Posts: 3051
Joined: 2002-02-17 0:03:22
Location: Göteborg/Stockholm
Contact:

Post by N. Alfinson »

Biohaxard wrote:Den säger att den inte hittar någon lämplig codec.... men jag har nyaste divx
samma här och jag kör med divx 5,02 pro
User avatar
MadModder
Posts: 3297
Joined: 2002-03-20 19:43:10
Location: Madland
Contact:

Post by MadModder »

Försökt med nåt annat än mediaspelaren? Ta DivX Player 2.0 Alpha som följer med DivX 502 då. Den e guld.
User avatar
N. Alfinson
Hedersbit
Posts: 3051
Joined: 2002-02-17 0:03:22
Location: Göteborg/Stockholm
Contact:

Post by N. Alfinson »

MadModder wrote:Försökt med nåt annat än mediaspelaren? Ta DivX Player 2.0 Alpha som följer med DivX 502 då. Den e guld.
installerade och testade, fungerar prima i den, du vill inte bygga och sälja ;)
User avatar
miffo
Posts: 499
Joined: 2002-05-26 22:12:17
Contact:

Post by miffo »

gjorde samma sak... funkar bra. Snygg mod där. Du är truly Mad, MadModder :)
User avatar
MadModder
Posts: 3297
Joined: 2002-03-20 19:43:10
Location: Madland
Contact:

Post by MadModder »

Bygga å sälja... hmm. Har ju sagt att jag kan skriva en artikel om hur man gör en. Men eftersom jag inte tog några andra bilder än de i mitt första inlägg, så måste jag ju bygga iaf en till för att fixa bilder. Isf måste jag ju ha en som köper den. Onödigt att ha två st...

Jaja, jag har ju ICQ ;) [edit] ifall nån vill meddela sitt intresse menade jag.
Holmecollie
Posts: 3
Joined: 2002-07-19 11:48:32
Contact:

Post by Holmecollie »

Väntar på guiden ;)

Lite osäker på hur jag ska etsa kortet så att det blir bra...
User avatar
aiwass
Posts: 1845
Joined: 2002-03-07 23:43:40
Location: Annorstädes

Post by aiwass »

Vi är fler som väntar på artikeln...
Gold for the mistress, silver for the maid
Copper for the craftsman, cunning at his trade
Good said the baron, sitting in his hall
But iron, cold iron, is master of them all
User avatar
MadModder
Posts: 3297
Joined: 2002-03-20 19:43:10
Location: Madland
Contact:

Post by MadModder »

Jajaja ;D Den som väntar på något gott... Har fått hem prylarna så jag ska väl börja skriva ihop nånting
User avatar
Freez_
Posts: 233
Joined: 2002-06-30 17:22:00
Location: STHLM

Post by Freez_ »

hehe grymt snyggt väntar på guiden ;D hmm hoppas det inte är för dyrt :-/
User avatar
MadModder
Posts: 3297
Joined: 2002-03-20 19:43:10
Location: Madland
Contact:

Post by MadModder »

De va värst va mina gamla trådar bumpas hela tiden. ::)

Lite mer info här:

http://www.64bits.se/forum/viewtopic.php?t=8437

Sen så kan jag säga att ska man göra exakt som jag med snyggt kretskort å allt och man inte redan tidigare har kretskortsframställningsprylar, som framkallningspulver å etspulver å UV-lampa, hemma så går det på dryga tusenlappen, annars "bara" 460 spänn.
User avatar
real_Escobar
Posts: 594
Joined: 2002-08-15 4:46:15

Post by real_Escobar »

Noterade att du hade två till "fönster" under din nightrider, varför sätter du inte in ljus i dem också, och så lägger du en liten fördröjning på de undre. DET skulle vara om möjligt ännu snyggare.
User avatar
MadModder
Posts: 3297
Joined: 2002-03-20 19:43:10
Location: Madland
Contact:

Post by MadModder »

real_Escobar wrote:Noterade att du hade två till "fönster" under din nightrider, varför sätter du inte in ljus i dem också, och så lägger du en liten fördröjning på de undre. DET skulle vara om möjligt ännu snyggare.
Men... orka!!!
Isåfall måste jag ju först göra ett nytt kretskort, och på det ha en likadan kretsuppsättning för varje springa där lysdioerna sitter. Det är 4 springor, så det skulle gå på 1840 spänn. Nej tack.
User avatar
Pappa-Scan
Posts: 551
Joined: 2002-08-28 15:03:06
Location: Gävle

Post by Pappa-Scan »

Skulle väl vara lättare att koppla till paralelloporten och fixa nåt program? :P Snyggt var det iaf :)
Jag är bättre än dig.
User avatar
MadModder
Posts: 3297
Joined: 2002-03-20 19:43:10
Location: Madland
Contact:

Post by MadModder »

Pappa-Scan wrote:Skulle väl vara lättare att koppla till paralelloporten och fixa nåt program? :P Snyggt var det iaf :)
Ja jo, men jag har ingen lust att skriva nåt program. :)
User avatar
real_Escobar
Posts: 594
Joined: 2002-08-15 4:46:15

Post by real_Escobar »

MadModder wrote:
real_Escobar wrote:Noterade att du hade två till "fönster" under din nightrider, varför sätter du inte in ljus i dem också, och så lägger du en liten fördröjning på de undre. DET skulle vara om möjligt ännu snyggare.
Men... orka!!!
Isåfall måste jag ju först göra ett nytt kretskort, och på det ha en likadan kretsuppsättning för varje springa där lysdioerna sitter. Det är 4 springor, så det skulle gå på 1840 spänn. Nej tack.

Jag hade ingen aning om kostnaderna. Men det skulle ju vara snyggt, du behöver inte vara elak ;( ;)
User avatar
MadModder
Posts: 3297
Joined: 2002-03-20 19:43:10
Location: Madland
Contact:

Post by MadModder »

real_Escobar wrote:
MadModder wrote:
real_Escobar wrote:Noterade att du hade två till "fönster" under din nightrider, varför sätter du inte in ljus i dem också, och så lägger du en liten fördröjning på de undre. DET skulle vara om möjligt ännu snyggare.
Men... orka!!!
Isåfall måste jag ju först göra ett nytt kretskort, och på det ha en likadan kretsuppsättning för varje springa där lysdioerna sitter. Det är 4 springor, så det skulle gå på 1840 spänn. Nej tack.

Jag hade ingen aning om kostnaderna. Men det skulle ju vara snyggt, du behöver inte vara elak ;( ;)
Jag är aldrig elak. :)
User avatar
itai
Posts: 48
Joined: 2002-08-25 16:56:20
Location: Haninge
Contact:

Post by itai »

MadModder wrote:
Axman wrote:Ok om jag beordrar dig att skriva en artikel om hur man gör en egen? ;)
Jasså, du säger det. ;D Och den ska innehålla alla moment från idé till färdig produkt antar jag? :) Måste fixa fler bilder bara isåfall, och det kan inte ske de närmsta 2 veckorna...
Hur går det med artikeln?? Det var liksom ett tag sen du fick ordern ovan - 15 Juli tror jag det va
Datorer behöver i framtiden inte väga mer än 1,5 ton
- Popular mechanics 1949
(CPU) AMD T-bird @ 801MHz (RAM) 512MB PC-100 (GFX) NVIDIA GeForce3 TI 500 128 MB Golden Sample (HDDs) 90GB
User avatar
MadModder
Posts: 3297
Joined: 2002-03-20 19:43:10
Location: Madland
Contact:

Post by MadModder »

itai wrote:
MadModder wrote:
Axman wrote:Ok om jag beordrar dig att skriva en artikel om hur man gör en egen? ;)
Jasså, du säger det. ;D Och den ska innehålla alla moment från idé till färdig produkt antar jag? :) Måste fixa fler bilder bara isåfall, och det kan inte ske de närmsta 2 veckorna...
Hur går det med artikeln?? Det var liksom ett tag sen du fick ordern ovan - 15 Juli tror jag det va
Den är klar. Jag skickade den till Axman för fem dagar sen.

Det står att läsa i min tråd jag skrev samtidigt som jag skrev artikeln.

Finns en länk lite längre upp här, skrevs 21:40:06 - 09/09, mitt imellan Freez_ och real_escobar.
User avatar
Ulf-Kenneth
Posts: 179
Joined: 2002-03-08 7:50:31
Location: Umeå

Post by Ulf-Kenneth »

Det ska bli riktigt spännande med artikeln.
Hoppas att det kommer med en liten orcadguide.
Post Reply