Felsökning dag 30, dax för öråd.

Här passar allt hårdvarurelaterat som inte faller under en annan kategori.
Post Reply
Jubelidiot
Posts: 3
Joined: 2002-12-08 14:09:45

Felsökning dag 30, dax för öråd.

Post by Jubelidiot »

30 dagar har gått sen problemen började. Nyköp av datorvaror blev inte en smidig business.

Jag börjarnu tappa tålamodet. Min dator strular óch har gått skitdåligt sen jag köpte den. De mesta sakerna är nya förutom hårddisken och nätverkskortet och chassit

Datorn hängersig, ger mig BSoD meddelanden, rebootar slumpvis samt driver mig till vansinne. Jag har nu bytt grafikkort till ett asus 7700ti vx (gf2) från ett TNT2 i tron om att jag hade ett inkompabilitets problem men problemen slutade inte. Jag vet inte hur många gånger som jag har formaterat partitionerna på datorn för att lägga in systemet igen. Både Win98 och ME har jag testat. Ibland kan man använda datorn riktigt länge utan problem men så smäller det till efter ett tag. Om jag ser ett till förbjuden åtgjärd i Kernel32 eller mer blåskärmsmedelanden om vxd filer som orsakat problem slänger jag skiten och skaffar en MAC istället.

Följande problem har alltså röstats ut från örådet:
Taskigt grafikkort. (Förutsatt att jag inte köpte in mig på ett nytt felaktigt kort)
Oformaterad HD
Kasst Win98

Nu senast har jag fått indikationer på att nätagget (250W) är boven. Följdaktligen har jag ryckt ur CD, floppy, Nätverkskort och var enda LED. Blev det bättre? Nope. Lite belastning genom exempelvis spel kajkar ur allt igen.

Hur märker man t.ex. att störmen inte räcker till från nätagget?
För utom det uppenbara att datorn inte startar...

En skum grej är den att datorn fungerade mycket mer stabilt när CPU tempen var runt 75grader pga ett idiotplacerat nätagg.
Felsökningen hade varit så mycket trevligare om det fanns regelbundenhet i felen men nu tycks de vara slumpvisa så nu har jag slut på ideer om vad som kan vara felet och ber er om hjälp.


MB Asus A7S333
CPu Duron 1300(morgan)
Spire Whisperrock II cpufläkt
Orginal PC2100 256MB
Grafikkort Asus 7700ti vx gf2
Fujitsu HD 8.nått Gb UDMA66
250W ATX chassi
User avatar
Skywalker[TSG]
Posts: 227
Joined: 2002-03-08 2:11:37
Location: stockholm
Contact:

Post by Skywalker[TSG] »

250w och 75grader på CPUn låter ju inte så bra.
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Om du sliter CD och sånt kvittar om ditt nätagg levererar för lite på 3,3V, som jag minns det så är det i princip bara grafikkortet och kanske CPU'n som använder 3,3V
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
Sniff
Posts: 81
Joined: 2002-03-28 8:15:24
Location: Stockholm

Post by Sniff »

pröva att byta minne, testa gärna att slänga på ett gammalt pc-133minne om ditt moderkort stödjer det
Diemon!
Posts: 232
Joined: 2002-03-08 16:53:56

Post by Diemon! »

Min processor tar i.a.f. strömmen från 5V. Så kolla den, den ska under belastning inte ligga för långt under 5 (min krashar vid ung. 4.75).

Sen så har du på tok för hög temperatur på processorn. Prova att öppna fönstret och se om den blir stabil..

Eftersom felen är slumpmässiga är det säkerligen ett hårdvarufel.
User avatar
lord_vasagos
Posts: 4075
Joined: 2002-11-01 6:23:59
Location: falun

Post by lord_vasagos »

hade lite konstigherter jag med på min nya dator men efter slängt in nya via 4 in 1 så funkade det fint inga bluescreens och hängningar sedan så borde du sänka värmen 75 grader är ju väldans varmt
Asus mobbo fx 8120 8gb ram ati 7850 oc
Mackan24
Posts: 8
Joined: 2002-12-08 4:29:04
Location: Uddevalla
Contact:

Post by Mackan24 »

75 grader på cpu är inte boven. Man bör börja oroa sig om den går över 90... Jag tror garanterat att ditt minne antingen går för fort eller är kass. 8)
And remember. Respect is everything! =)
User avatar
benjamin
Posts: 6985
Joined: 2002-03-08 0:02:41
Location: Linnéstaden, Göteborg
Contact:

Post by benjamin »

Mäteren kan visa fel, processorn kan vara 90c eller mer och då kan den börja strula.
Redskap: MacBook Pro och 24"-skärm
Server: Powermac Dual G4
-----------------------------------------------------------
Benis.se
Benjaminhasselgren.se
Jubelidiot
Posts: 3
Joined: 2002-12-08 14:09:45

Post by Jubelidiot »

Nu är det så att min cpu temp nu ligger på 45 grader och mobo på 27-28. Problemen har inte minskat i och med att jag fick ner temperaturen utan till och med ökat. Anledningen till att tempen var så hög från början berodde på att nått mongo hade byggt chassit och placerat nätagget framför cpun så att cpu -fläkten sög in varm luft och på så sätt värmde cpun...

Edit/ Kommer nog inte att ge önskad effekt med via 4in1 driv. då det sitter SIS 745 chip på mobo.

Kort fråga om volt och dyl. Det var minst 6år sen jag hade fysik på gymnasiet och kommer inte ihåg ett skit om ström och spänning men, när jag läser av spänningen via t.ex. mmbm5 (eller vad det nu heter) så betyder det att allt under 5v 3.3v osv är ett tecken på för lite ström, eller?

/Edit
User avatar
Flip_Chip
Posts: 233
Joined: 2002-03-30 15:51:53
Location: Umeå
Contact:

Post by Flip_Chip »

Pröva ett annat os, ett annat minne och ett annat nätagg. Något kan vara esd-skadat och ge mysko fel? Jag hade problem på den tiden jag körde celeron och kassa minnen. Fick ofta bluescreen i t.ex. outlook. Kolla även om de är något fel med flatkablarna, ibland kan de vara skadade från fabrik. Ibland så vill de gärna åka ur, har märkt det på datorer som andra har monterat.
User avatar
Flip_Chip
Posts: 233
Joined: 2002-03-30 15:51:53
Location: Umeå
Contact:

Post by Flip_Chip »

Jubelidiot wrote:Nu är det så att min cpu temp nu ligger på 45 grader och mobo på 27-28. Problemen har inte minskat i och med att jag fick ner temperaturen utan till och med ökat. Anledningen till att tempen var så hög från början berodde på att nått mongo hade byggt chassit och placerat nätagget framför cpun så att cpu -fläkten sög in varm luft och på så sätt värmde cpun...

Edit/ Kommer nog inte att ge önskad effekt med via 4in1 driv. då det sitter SIS 745 chip på mobo.

Kort fråga om volt och dyl. Det var minst 6år sen jag hade fysik på gymnasiet och kommer inte ihåg ett skit om ström och spänning men, när jag läser av spänningen via t.ex. mmbm5 (eller vad det nu heter) så betyder det att allt under 5v 3.3v osv är ett tecken på för lite ström, eller?

/Edit
Det kan vara ett tecken på att nätagget inte orkar hålla spänningen. Ett amperesvagt nätagg kan under belastning få problem att hålla spänningen uppe. Men det är vanligt att det kan variera +- några procent, dvs har man 4.95 volt istället för 5 volt så är det inget att bry sig i. Rätta mig gärna om jag har fel :)
mbacklund
Posts: 20
Joined: 2002-06-07 11:54:36

Post by mbacklund »

Hej!
Jag har ett liknande problem med BSOD:s med koden 0x0000008E och det löstes genom att jag i BIOS deaktiverade "Video ROM cache" dvs att inte kopiera videokortets ROM till RAM-minnet. Det löste mitt problem.
Jubelidiot
Posts: 3
Joined: 2002-12-08 14:09:45

Post by Jubelidiot »

Känn på den här:
Mitt problem har nu minskat eller helt försvunnit. Vad gjorde jag? Jo jag minskade CAS latency i BIOS från 2.5 nsek till 2.0. Kan någon förklara varför denna åtgärd fungerade. För mig är det ett mysterium hur en "trimmning" av minnena får datorn att gå bättre?
User avatar
Flip_Chip
Posts: 233
Joined: 2002-03-30 15:51:53
Location: Umeå
Contact:

Post by Flip_Chip »

Jubelidiot wrote:Känn på den här:
Mitt problem har nu minskat eller helt försvunnit. Vad gjorde jag? Jo jag minskade CAS latency i BIOS från 2.5 nsek till 2.0. Kan någon förklara varför denna åtgärd fungerade. För mig är det ett mysterium hur en "trimmning" av minnena får datorn att gå bättre?
Det var väldigt konstigt...kan ju vara någon bugg i ditt moderkortsbios.
Post Reply