Hur kommer det se ut när man programmer i framtiden? Nu skriver man ju i högnivåspråk. Kommer det komma något ytterligare som förenklar det?
Kommer det bli att alla sitter med "klickprogram" och programmerar?
Framtiden i programmering
Jag tror inte det. Det kommer kanske bli större bredd, men lågnivåprogrammeringen
kommer inte försvinna, trots att många sagt det ofta.
Däremot kan jag tänka mig att det blir mycket mer av den grafiska typ som
man ser nu, där man ritar UML-diagram som sedan görs om till klasser och
skelettkod.
Man kommer ju inte ifrån att skriva logiken hur grafiskt man än gör det.
kommer inte försvinna, trots att många sagt det ofta.
Däremot kan jag tänka mig att det blir mycket mer av den grafiska typ som
man ser nu, där man ritar UML-diagram som sedan görs om till klasser och
skelettkod.
Man kommer ju inte ifrån att skriva logiken hur grafiskt man än gör det.
Oh give me a clone, my very own clone,
with the Y chromosome changed to X!
And since she's my own, of my own flesh and bone,
she'll be thinking of nothing but sex!
with the Y chromosome changed to X!
And since she's my own, of my own flesh and bone,
she'll be thinking of nothing but sex!
Jag tror att lågnivå-programmeringen försvinner mer och mer, precis som C marginaliserar Assembler kommer C också att marginaliseras.
Idag skriver kompilatorer bättre asm än människor, så det finns få anledningar att programmera i det.
Vad gäller framtida programmering är detta den bästa artikel jag läst:
http://www.gotw.ca/publications/concurrency-ddj.htm
Idag skriver kompilatorer bättre asm än människor, så det finns få anledningar att programmera i det.
Vad gäller framtida programmering är detta den bästa artikel jag läst:
http://www.gotw.ca/publications/concurrency-ddj.htm
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
De verktygen finns i opensource-versioner i gnustep projektet.whiz wrote:NeXT hade väl fina verktyg för att skapa ganska så avancerade applikationer med några få rader kod och resten drag-och-släpp för kring 10-15 år sedan.
Sen är det väl så att allt fler delar programmen flyttas ut till utomstående biblioteket. I dagens 3d-spel är det många som inte skriver sina egna fysikmotorer t.ex utan det finns företag som specialiserar sig på enbart det.
Japp, min poäng var dock att det fanns "klickprogram" redan då och de metoderna har inte direkt dominerat marknaden.
Den som vill veta mer kan titta på GNUStep introduktionen, eller när Jobs demonstrerar Nextstep.
Den som vill veta mer kan titta på GNUStep introduktionen, eller när Jobs demonstrerar Nextstep.
» the empire never ended