Varför får jag ghosting på en 8ms skärm?

Här passar allt hårdvarurelaterat som inte faller under en annan kategori.
Post Reply
User avatar
laserkatten
Posts: 61
Joined: 2004-11-15 17:54:40
Location: Stockholm

Varför får jag ghosting på en 8ms skärm?

Post by laserkatten »

Jag har precis köpt en viewsonic vp191s (8ms versionen) som jag hört mycket bra om.

Jag är mycket nöjd med allt vad det gäller bildkvalite och så vidare. Jag har dock ett stort problem som jag undrar om ni kan hjälpa mig med.

När jag lirar CS:S och BF 2 och rör mig snabbt i mörka områden eller ser mörka föremål så bildas det en ljus gloriaeffekt runt de föremål som rör sig. Är det det här som kallas ghosting och i så fall varför får jag det på en 8ms skärm? Finns det några inställningar jag kan ändra för att slippa dessa skuggor/glorias?.

tack på förhand.
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Vad använder du för anslutningsform? =) (vilken kontakt ansluter du till skärmen?)
Aotearoa - tino rangatiratanga
Bazoon
Posts: 6
Joined: 2005-01-24 22:45:55

samma här

Post by Bazoon »

Har också inskaffat en VP191b (8ms) och har samma problem som du.

Har även märkt att när jag strafar och kollar mot en vägg samtidigt så uppstår det horisontella remsor (4-5st) och bilden "hoppar". Det syns inte så tydligt i CS:S men i BF2 är det riktigt störande. Är lite besviken, då jag läst bara positiva recentioner av denna skärm. :[

Funderar starkt på att skicka tillbaks skärmen och köpa mig en crt istället..
User avatar
laserkatten
Posts: 61
Joined: 2004-11-15 17:54:40
Location: Stockholm

Post by laserkatten »

Använder DVI. Ska inte vara några probs med den.
User avatar
smorgar
Posts: 2091
Joined: 2002-06-10 22:21:38
Location: Göteborg
Contact:

Re: samma här

Post by smorgar »

Bazoon wrote:Har också inskaffat en VP191b (8ms) och har samma problem som du.

Har även märkt att när jag strafar och kollar mot en vägg samtidigt så uppstår det horisontella remsor (4-5st) och bilden "hoppar". Det syns inte så tydligt i CS:S men i BF2 är det riktigt störande. Är lite besviken, då jag läst bara positiva recentioner av denna skärm. :[

Funderar starkt på att skicka tillbaks skärmen och köpa mig en crt istället..
inte verticalsync då? för det låter som det är exakt det.
Sonny: What the hell is this?
Clemenza: It's a Sicilian message. It means Luca Brasi sleeps with the fishes.
E8200 @ 3,8GHz 1,42V | Gigabyte EP35 DS4 | OCZ Reaper 4-4-4-15 @ 2,2V | XFX Radeon 4890 Black 1GB
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Re: samma här

Post by Ghlargh »

smorgar wrote:inte verticalsync då? för det låter som det är exakt det.
man har generellt inte problem med synkar på TFT, däremot kan man få skuggbildning i signalen om man kör på VGA-anslutning.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
HLC
Posts: 2146
Joined: 2004-09-25 10:08:21
Location: Kista

Post by HLC »

Värt att tänka på när man köper en skärm är att responstiden är den snabbaste den klarar av vid en viss ljushet osv. I många fall kan det vara värt att köpa en som påstås vara sämre (säg 16ms vs 8ms) men som är mycket jämnare (säg då att den med 16ms är 23 som sämst och den med 8ms är 26 som sämst)

Det låter inte som att det borde vara problemet i era fall om alla recensioner ni läst påstår annerlunda dock.
"Broadcom and Apple are the antithesis of free disclosure of information." - Theo de Raadt
"Unconditional love costs extra." - Sun Microsystems
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

responstiden brukar även vara uppdateringen av en pixel, det minskar drastiskt om man ska uppdatera hela skärmen samtidigt som man gör när man spelar eller ser på film.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
HLC
Posts: 2146
Joined: 2004-09-25 10:08:21
Location: Kista

Post by HLC »

Du menar väl att responstiden ökar och inte minskar hoppas jag :D

[edit] vad läckert det vore ändå, om den minskade alltså, lätt en skärm jag skulle gilla, som fungerade bättre under hård press [/edit]
"Broadcom and Apple are the antithesis of free disclosure of information." - Theo de Raadt
"Unconditional love costs extra." - Sun Microsystems
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

HLC wrote:Du menar väl att responstiden ökar och inte minskar hoppas jag :D

[edit] vad läckert det vore ändå, om den minskade alltså, lätt en skärm jag skulle gilla, som fungerade bättre under hård press [/edit]
Hmmm, tänkte skumt där, menade att antalet pixlar per sekund minskade, glömde nog förklara mig :D
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
smorgar
Posts: 2091
Joined: 2002-06-10 22:21:38
Location: Göteborg
Contact:

Re: samma här

Post by smorgar »

Ghlargh wrote:
smorgar wrote:inte verticalsync då? för det låter som det är exakt det.
man har generellt inte problem med synkar på TFT, däremot kan man få skuggbildning i signalen om man kör på VGA-anslutning.
Jag har då inte sett nån FTF som inte får "tears" när man har v-sync avstängt.
Sonny: What the hell is this?
Clemenza: It's a Sicilian message. It means Luca Brasi sleeps with the fishes.
E8200 @ 3,8GHz 1,42V | Gigabyte EP35 DS4 | OCZ Reaper 4-4-4-15 @ 2,2V | XFX Radeon 4890 Black 1GB
Bazoon
Posts: 6
Joined: 2005-01-24 22:45:55

Re: samma här

Post by Bazoon »

smorgar wrote:
Bazoon wrote:Har också inskaffat en VP191b (8ms) och har samma problem som du.

Har även märkt att när jag strafar och kollar mot en vägg samtidigt så uppstår det horisontella remsor (4-5st) och bilden "hoppar". Det syns inte så tydligt i CS:S men i BF2 är det riktigt störande. Är lite besviken, då jag läst bara positiva recentioner av denna skärm. :[

Funderar starkt på att skicka tillbaks skärmen och köpa mig en crt istället..
inte verticalsync då? för det låter som det är exakt det.


Hur gör jag för att aktivera vsync? Har letat lite i inställningarna men har inte hittat nåt.
User avatar
phastas
Posts: 1058
Joined: 2005-01-03 0:03:53
Location: Örebro
Contact:

Re: samma här

Post by phastas »

Bazoon wrote:Hur gör jag för att aktivera vsync? Har letat lite i inställningarna men har inte hittat nåt.
Det finns en liten checkbox i settingspanelen i de flesta spelen för att aktivera v-sync.

Tearing får man för att grafikkortet inte hänger med att rita upp en ny frame till din skärm innan skärmen bestämmer sig att det är dags att krita upp en ny bild som du kan titta på. Så tearing får man dras med vilken skärm man än har, TFT som CRT.
V-sync gör att grafikkortet syncar sig med skärmen. Dvs att grafikkortet kollar med skärmen att skärmen inte pysslar med nått annat som att rita upp en bild. Sen när skärmen är ledig så ger grafikkortet så snällt skärmen en ny frame att tapetsera upp.
Eftersom grafikkortet håller tillbaks vissa frames ibland så kan man kallt räkna med en prestandaförlust med v-sync aktiverat. Själv har jag blivit så gammal att det inte spelar någon roll för min fragratre om jag får den absolut senaste framen upp direkt eller inte ;D
KTM + Akrapovic = [love]
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Re: samma här

Post by snigel »

Ghlargh wrote:
smorgar wrote:inte verticalsync då? för det låter som det är exakt det.
man har generellt inte problem med synkar på TFT, däremot kan man få skuggbildning i signalen om man kör på VGA-anslutning.
Eller så är du ute och cyklar, för tearings utan v-sync finns det gott om.
Möjligtvis kanske det beter sig annorlunda om man kör DVI, men så länge du har analog anslutning har du också tearings.
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Re: samma här

Post by Ghlargh »

snigel wrote:Eller så är du ute och cyklar, för tearings utan v-sync finns det gott om.
Möjligtvis kanske det beter sig annorlunda om man kör DVI, men så länge du har analog anslutning har du också tearings.
Jo, jag är rätt bra på att cykla ibland :D
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
ballkula
Posts: 2473
Joined: 2002-05-03 23:42:04
Location: Västerbotten

Post by ballkula »

Kör du skärmen i "native" upplösning när du spelar? Dvs, om skärmen ska köras i 1280x1024, men du lirar i 1024x768, så kan interpoleringen lagga skärmen och man får ghosting. Detta märks mycket tydligt på större och långsammare matriser.
Processor: Core 2 Quad QX9650
Grafikkort: Asus Geforce 8800GTS 512MB
Minne: 8192MB DDR2-800MHz
HD: 2xRaptor 150GB, 2x1TB Samsung F1
Moderkort: Asus P5E X38
SWIN
Posts: 9
Joined: 2004-11-26 8:01:19

Post by SWIN »

Om det är sant, att skärmen inte duger till spel, undrar man hur mycket Toms H/W & Be H/W fått för att hypa skärmen.

Misstänker ändå att Be H/W har rätt, att skärmar av 8ms typen som BenQ FP937s+, Hyundai L90D+ osv - har bättre spelkänsla.

Och att just denna skärm är lite mera "allround", duger även till lite FPS.

TFT är inte någon färdigutvecklad produkt ändå, men kommit långt för den nästan "mekaniska" typen av skärm.
Sinclair ZX81 Tandberg 25" TV
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Post by snigel »

Kom på att det kan bero på vilken uppdateringsfrekvens du kör. Min tft är skarpare om jag kör 60Hz än 70Hz till exempel.
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
User avatar
rokk
Posts: 4975
Joined: 2002-08-01 1:27:11
Location: Bollnäs
Contact:

Post by rokk »

Sen är det ju dethär med att 8ms är en sanning med modifikation eller hur man nu ska säga.. det är 8ms i vissa situationer, men kan säkerligen vara 25 i vissa =)
Enda som har förbättrats stort de senaste året inom TFT's är bildkvaliten eg om man kollar på de 'bättre'. Kör Native res, På med V-sync, bilder med stor kontrast vitt-svart ghostar mer än snällare övergångar ofta. Ghostning kommer alltid att finnas, man vänjer sig dock vid det och man tänker inte så mycket på det även om det finns där i liten skala. Har aldrig varit ett problem för min del iaf, en del säger sig ha problem dock men det är nog mestadels psykiskt *tro*.
GiNN mk3 - Core 2 Duo E8500 3.8Ghz @ 1.25v, Xigmatek S1284, Asus P5E-VM HDMI, WD Blue 640GB, 4x 2048MB PC2 6400, Asus 9800GTX+ Dark Knight, Asus Xonar DX mod. LM4562 + Thule IA60B, Samsung 2032BW, Corsair TX650, XP x64.
Validated
SWIN
Posts: 9
Joined: 2004-11-26 8:01:19

Post by SWIN »

Men varför i 17, gör dom skärmar med en massa kristaller & vätska i, som fungerar ungefär som persienner?

Varför inte använda LED teknik genomgående, dom har ju ändå transistorer i botten av "minibadkaren" - borde väl inte vara så svårt att lägga på lite lysdioder, medan dom ändå håller på.

Och man borde väl få bättre & klarare färger - för att inte tala om blixtsnabb reaktionstid.
Sinclair ZX81 Tandberg 25" TV
User avatar
Stuggi
Posts: 1157
Joined: 2005-02-24 20:04:04
Location: Jakobstad, Finland

Post by Stuggi »

SWIN wrote:Men varför i 17, gör dom skärmar med en massa kristaller & vätska i, som fungerar ungefär som persienner?

Varför inte använda LED teknik genomgående, dom har ju ändå transistorer i botten av "minibadkaren" - borde väl inte vara så svårt att lägga på lite lysdioder, medan dom ändå håller på.

Och man borde väl få bättre & klarare färger - för att inte tala om blixtsnabb reaktionstid.
Nu tror jag att du inte riktigt vet vad du talar om...
Main: A64 3800+ Venice med AC Freezer 64 Pro | 1 Gb RAM | X850XT/2HDTV med Zalman VF700-Cu | 4x 250 Gb WD Caviar SataII
Laptop: Hp Nx6125 | Amd Turion ML-32 1,8 Ghz | 512 Mb RAM |Radeon X300 | 60 Gb
User avatar
HLC
Posts: 2146
Joined: 2004-09-25 10:08:21
Location: Kista

Post by HLC »

Man lyckas inte göra lysdioder så små.. Alternativet är att försöka hitta ett mer responsivt fluorescens att använda i plasmaskärmstekniken men det verkar inte vara några genombrott på väg där för tillfället.
"Broadcom and Apple are the antithesis of free disclosure of information." - Theo de Raadt
"Unconditional love costs extra." - Sun Microsystems
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Varken plasma eller LED-teknik går i dag att göra smått nog för att uppfylla kraven på en datorskärm.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
erpan
Posts: 133
Joined: 2003-07-20 18:54:28

Re: samma här

Post by erpan »

Bazoon wrote:Har också inskaffat en VP191b (8ms) och har samma problem som du.

Har även märkt att när jag strafar och kollar mot en vägg samtidigt så uppstår det horisontella remsor (4-5st) och bilden "hoppar". Det syns inte så tydligt i CS:S men i BF2 är det riktigt störande. Är lite besviken, då jag läst bara positiva recentioner av denna skärm. :[

Funderar starkt på att skicka tillbaks skärmen och köpa mig en crt istället..
Hur gammalt grafikkort har du ?

Har du tyå geforce 3 så är det därför har du däremot senaste ati 800x så är det skärmen som inte är bra..

Jag har vp191s har inte haft problem med spel dock var det den gamla 25ms varianten. Som dessutom hade mindre pixelstorlek än dom nya.

Har den nya vp191s nu men har ej provat att spela på den ännu.
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

Tro inte att tillverkarens mirakelsiffror betyder att du aldrig kommer ha problem med ghosting heller. 8 ms är i optimala förhållanden, i värsta fall kan den på en del paneler gå upp i runt 100.
Life's a joke, yuk it up.
Post Reply