Rippa musik från CD till iPod är inte fair-use

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Ajaj
Posts: 640
Joined: 2005-11-29 12:01:49

Rippa musik från CD till iPod är inte fair-use

Post by Ajaj »

RIAA säger att rippa musik från CD till iPod inte är fair-use. De vill att man ska betala för samma musik flera gånger.

http://www.eff.org/deeplinks/archives/004409.php

Bojkotta RIAA, köp aldrig CD skivor!
Köp inte musik online. (Om du formatterar kan du inte lyssna på låtarna)
Stöd indi-music (indenpendent artists och Creative Commons).
Död åt skivindustrin! Död åt RIAA! Död åt MPAA!
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

Köper folk fortfarande skivor?
User avatar
syntetisk
Posts: 2708
Joined: 2002-03-28 23:48:58
Location: Uppsala

Post by syntetisk »

Jag gör, eller snarare jag har precis börjat.
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Jag tror att det där skämtet från mitten av 90talet "snart får man väl inte lyssna på sina egna skivor längre" inte är så långt bort...
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Post by wille »

fy fan.
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
Ajaj
Posts: 640
Joined: 2005-11-29 12:01:49

Post by Ajaj »

Tossefar wrote:Idiot.
Ganska onödigt med personliga påhopp, hoppas du blir avstängd från forumet.
syntetisk wrote:Jag gör, eller snarare jag har precis börjat.
Borde sluta igen. :)
Genom att köpa skivor, motarbetar du dig själv.
Dissident wrote:Köper folk fortfarande skivor?
Nja, det finns nog folk som tråkigtvisst fortfarande gör det.
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

Ajaj wrote:
syntetisk wrote:Jag gör, eller snarare jag har precis börjat.
Borde sluta igen. :)
Genom att köpa skivor, motarbetar du dig själv.
Det var nog det dummaste jag har hört.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
xxKRILLE-THE-KILLERxx
Posts: 1318
Joined: 2002-11-03 21:29:46
Location: Västerås

Post by xxKRILLE-THE-KILLERxx »

Ajaj wrote:
Tossefar wrote:Idiot.
Ganska onödigt med personliga påhopp, hoppas du blir avstängd från forumet.
Jag kallade dig inte idiot. Men jag gillar att du tog åt dig ändå.
Guybrush: If I gave you your arm back, what would you do with it?
Murray: I'd terrorize the South Seas! I'd torture the living! I'd demolish the...er... What I meant to say was, I'd use it to pet kittens.
Guybrush: Nope. You blew it.
Murray: Drats.
User avatar
egar
Hedersbit
Posts: 4192
Joined: 2002-02-18 0:01:59
Location: Göteborg
Contact:

Post by egar »

Jag har fortfarande sju tomma hyllplan i min andra Billy-hylla så jag kommer inte att sluta köpa skivor.
A fair judgement!
Two-way mirror in the hall
They like to watch everything you do
Transmitters hidden in the walls
So they know everything you say is true
User avatar
EZA
Posts: 872
Joined: 2002-04-07 3:31:48
Location: Avesta
Contact:

Post by EZA »

fan jag visste att jag skulle köpt nån annan spelare än en ipod :P
Ajaj
Posts: 640
Joined: 2005-11-29 12:01:49

Post by Ajaj »

lither wrote:Det var nog det dummaste jag har hört.
Motivera gärna varför. Media-industrin hatade VCR när det kom också, de ville ha sugiga BetaMax. De vill kontrollera marknaden med en järnhand och mjölka så mycket pengar det bara går. De kommer aldrig bli nöjda, industrin måste motarbetas och dödas.
egar wrote:Jag har fortfarande sju tomma hyllplan i min andra Billy-hylla så jag kommer inte att sluta köpa skivor.
Och hur ofta använder du en CD?
Och du kommer fortfarande köpa om de inte tillåter dig att göra privata kopior från CD skivorna du köpt till din MP3 spelare eller dator?
Låter ganska korkat...
EZA wrote:fan jag visste att jag skulle köpt nån annan spelare än en ipod :P
Jupp, ja egentligen är det "MP3-spelare" eller "Mediaspelare" men i media så är MP3 synonymt med iPod, heh ganska korkat. :)
User avatar
enix
Posts: 3511
Joined: 2002-04-16 17:41:11
Location: Stockholm

Post by enix »

Till Ajaj:
Dina inlägg är ganska roliga ibland...

Om man motarbetar industrin, vem ska då se till att artisterna får pengar när branschen dör? hur hade du tänkt dig?
vi på marknaden vill ju helst av allt innerst inne ha allt gratis men riktigt så fungerar det inte riktigt, saker och ting måste kosta pengar för att det ska vara lönsamt överhuvudtaget att producera etc.

Så om musikindustrin dör, hur ska då musiken leva vidare?
Jag kan hålla med om att RIAA är lite dumma i huvudet ibland, iallafall nu
med tanke på deras senaste förslag om att förbjuda fri privatkopiering..
Workstation: Core i5 750 2.66GHz, 4GB DDR3, 3TB HDD, HD4890 1GB, Windows7 Pro x64
Laptop: AMD Athlon64 X2 QL-60 1.90GHz, 3GB DDR2, 250GB HDD, HD3450 256MB, Windows Vista Home Premium x86
iPhone 3G 8GB | PS3 40GB | XB360 20GB | Wii 8GB | PSP 2GB | PS2
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

Ajaj wrote:
lither wrote:
Ajaj wrote:
syntetisk wrote:Jag gör, eller snarare jag har precis börjat.
Borde sluta igen. :)
Genom att köpa skivor, motarbetar du dig själv.
Det var nog det dummaste jag har hört.
Motivera gärna varför.
Det finns ingenting som tyder på att han skulle motarbeta sig själv genom att köpa det som han själv har glädje av, i detta fall cd-skivor.
Nog för att cd-skivan kommer att dö ut, men så länge det är stort på marknaden finns det ingen anledning att sluta. De enda tre enda egentliga skillnaderna mellan cd och mp3 är pris, kvalitet och tillgänglighet. Men bara för att internet för med sig en ny typ av marknad som vi måste gå över till, betyder inte det att den äldre inte är nyttjbar. För det är den och den lever fortfarande.
Ajaj wrote:De vill kontrollera marknaden med en järnhand och mjölka så mycket pengar det bara går.
Absolut, det är ju en självklarhet. Allt som är nytt är farligt, det är en grundregel inom denna bransch.
Ajaj wrote:De kommer aldrig bli nöjda, industrin måste motarbetas och dödas.
Det är fortfarande kul att se hur du åstadkommer några komiska yttranden vid varje tråd, ibland varje inlägg.

Din revolutionsteori är inte applicerbar på verkligheten. Industrin kommer under din levnadstid alltid att ha makten, hur mycket du än kämpar och gnatar. Det sista de är är korkade. Klart att det finns människor från skivbranschen som säger "nej, fan heller att vi ska tillåta att folk laddar ner vår musik. Folk vill köpa cd-skivor". Men dessa är bara förvillelsernas ansikten, ingenting annat. Resten vet vad ska göra (även om Sverige som land är något efter i denna evolution) och gör det ypperligt bra.
Sen om du inte följer de är en helt annan sak. Du är ändå bara en fis i rymden.

Edit: stavfel.
Last edited by lither on 2006-02-16 21:29:53, edited 2 times in total.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
jfolin
Posts: 401
Joined: 2002-10-30 21:42:22
Location: Lund
Contact:

Post by jfolin »

Ajaj wrote:Motivera gärna varför. Media-industrin hatade VCR när det kom också, de ville ha sugiga BetaMax. De vill kontrollera marknaden med en järnhand och mjölka så mycket pengar det bara går. De kommer aldrig bli nöjda, industrin måste motarbetas och dödas.
Sakupplysning: Specifikationerna för Betamax är bättre än för VHS. Anledningen till att Betamax inte vann striden var för att Sony (som har patentet) ville ha för mycket betalt av elektroniktillverkarna för licenserna.
User avatar
syntetisk
Posts: 2708
Joined: 2002-03-28 23:48:58
Location: Uppsala

Post by syntetisk »

lither wrote:Det finns ingenting som tyder på att han skulle motarbeta sig själv genom att köpa det som han själv har glädje av, i detta fall cd-skivor.
Nog för att cd-skivan kommer att dö ut, men så länge det är stort på marknaden finns det ingen anledning att sluta. De enda tre enda egentliga skillnaderna mellan cd och mp3 är pris, kvalitet och tillgänglighet. Men bara för att internet för med sig en ny typ av marknad som vi måste gå över till, betyder inte det att den äldre inte är nyttjbar. För det är den och den lever fortfarande.
Fast skivorna jag köper ligger i snitt under 100:- så priset blir lägre än att ladda ner. Och visst är det, trots att RIAA inte gillar det, lagligt att lägga över sina skivor på datorn?
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

jfolin wrote:
Ajaj wrote:Motivera gärna varför. Media-industrin hatade VCR när det kom också, de ville ha sugiga BetaMax. De vill kontrollera marknaden med en järnhand och mjölka så mycket pengar det bara går. De kommer aldrig bli nöjda, industrin måste motarbetas och dödas.
Sakupplysning: Specifikationerna för Betamax är bättre än för VHS. Anledningen till att Betamax inte vann striden var för att Sony (som har patentet) ville ha för mycket betalt av elektroniktillverkarna för licenserna.
Anledningen till att Betamax är sämre än VHS är att endast första och kanske andra generationen av Betamax-spelarna tillverkades innan formatet dog ut medan vi nu är inne på generation 10 eller så av VHS. Hade Betamax fortsatt utveckas hade det antagligen varit ett bättre format än VHS.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
Ajaj
Posts: 640
Joined: 2005-11-29 12:01:49

Post by Ajaj »

Fredd wrote:Till Ajaj:
Dina inlägg är ganska roliga ibland...

Om man motarbetar industrin, vem ska då se till att artisterna får pengar när branschen dör? hur hade du tänkt dig?
vi på marknaden vill ju helst av allt innerst inne ha allt gratis men riktigt så fungerar det inte riktigt, saker och ting måste kosta pengar för att det ska vara lönsamt överhuvudtaget att producera etc.

Så om musikindustrin dör, hur ska då musiken leva vidare?
Jag kan hålla med om att RIAA är lite dumma i huvudet ibland, iallafall nu
med tanke på deras senaste förslag om att förbjuda fri privatkopiering..
Flera artister är inte heller så glada över skivindustrin. Nästan alla intäkter går till skivbolagen, väldigt lite pengar går till artisten. När de la copyskydd på skivorna så fanns det artister som berättade på deras sidor hur man kunde kringgå dessa skydd.
Indie artister drar inte in en massa pengar, men de gör musik ändå.
Betala vore mycket roligare om man kunde betala direkt till artisten med tex PayPal där alla pengar eller nästan alla gick till artisten. :)
Ajaj
Posts: 640
Joined: 2005-11-29 12:01:49

Post by Ajaj »

lither, man motarbetar sig själv eftersom man kan enkelt, bekvämare och billigare ladda ner den från Internet.
På så sätt ger du inte pengar till dem. Om du köper skivan så ger du dem pengar, och de använder den för "lobbying" för nya lagar som gör att fair-use inte tillåts, du inte får göra privata kopior, copyright blir XX antal år längre, etc.
Och ja tråkigt nog blir det ingen revolution eftersom de är så många "får" som köper allt och inte vet eller bryr sig om hur sviniga skivindustrin är. Folket vars liv kretsar att tänka så lite som möjligt, att passa in och alltid följa de senaste trenderna.

jfolin, oavsett om Betamax tekniskt sett var bättre eller sämre så spelar de ingen roll eftersom de formatet var önskat av dem så de kunde styra allt med järnhand.

syntetisk, 100 kr är väl knappast billigare?
Så vida man inte har 28,8k.
User avatar
syntetisk
Posts: 2708
Joined: 2002-03-28 23:48:58
Location: Uppsala

Post by syntetisk »

Ajaj wrote:syntetisk, 100 kr är väl knappast billigare?
Så vida man inte har 28,8k.
Jag tror att jag och lither pratade om lagliga alternativ.
Ajaj
Posts: 640
Joined: 2005-11-29 12:01:49

Post by Ajaj »

Men indie musik är gratis. Sen kan man alltid lyssna på Internet radio, DI.FM (Digitally Imported Radio) är jävligt bra.

Sen behöver du inte ladda ner nån musik tackvare Maddox paradoxen;
-- "For every file that you don't download, I'll download three!"
User avatar
Niklas Berggren
Hedersbit
Posts: 3524
Joined: 2002-03-08 17:53:04
Location: Göteborg (Skövde)
Contact:

Post by Niklas Berggren »

Ajaj wrote:Sen behöver du inte ladda ner nån musik tackvare Maddox paradoxen;
-- "For every file that you don't download, I'll download three!"
Det där är inte en paradox och det är inte heller vad han sa.

Vem är du att säga åt folk vad de ska köpa och inte köpa?
"How about the government sticks to courts, police, defense and corruption and leave compassion to the people who have it?" - Penn Jillette.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Ajaj wrote: jfolin, oavsett om Betamax tekniskt sett var bättre eller sämre så spelar de ingen roll eftersom de formatet var önskat av dem så de kunde styra allt med järnhand.
Och så dags för en kort historielektion

Betamax var för övrigt väldigt länge standard i mediabranchen då TV-sändningar ställer högre kvalitetskrav än vad ett VHS-brand kan leverera.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Stuggi
Posts: 1157
Joined: 2005-02-24 20:04:04
Location: Jakobstad, Finland

Post by Stuggi »

Sa inte maddox "For every animal you don't eat, I'll eat three!"
Main: A64 3800+ Venice med AC Freezer 64 Pro | 1 Gb RAM | X850XT/2HDTV med Zalman VF700-Cu | 4x 250 Gb WD Caviar SataII
Laptop: Hp Nx6125 | Amd Turion ML-32 1,8 Ghz | 512 Mb RAM |Radeon X300 | 60 Gb
User avatar
syntetisk
Posts: 2708
Joined: 2002-03-28 23:48:58
Location: Uppsala

Post by syntetisk »

Ajaj wrote:Men indie musik är gratis. Sen kan man alltid lyssna på Internet radio, DI.FM (Digitally Imported Radio) är jävligt bra.
Så priset ska avgöra vilken musik man ska lyssna på? :P ...du får gärna tipsa om dessa gratis artister.

Många radiostationer betalar royaltes.
Ajaj
Posts: 640
Joined: 2005-11-29 12:01:49

Post by Ajaj »

Nicke wrote:Det där är inte en paradox och det är inte heller vad han sa.

Vem är du att säga åt folk vad de ska köpa och inte köpa?
Sant, det är inte vad han sa.
Inte an paradox? Nja...
Det är jag som är bossen!
Stuggi wrote:Sa inte maddox "For every animal you don't eat, I'll eat three!"
Stämmer bra det.
syntetisk wrote:Så priset ska avgöra vilken musik man ska lyssna på? :P ...du får gärna tipsa om dessa gratis artister.

Många radiostationer betalar royaltes.
Tror det finns en del musik på;
* http://creativecommons.org/audio/
* http://search.yahoo.com/cc
Annars finns det indenpendent record labels som Magnatunes.
Post Reply