tips på en prisvärd router

Avdelningen för programmering, nätverk samt alternativa OS.
Post Reply
Lindfors
Posts: 640
Joined: 2002-03-09 16:26:52
Location: Fagersta
Contact:

tips på en prisvärd router

Post by Lindfors »

Nu är det så att min flickväns familj ska skaffa ADSL så jag har fått i uppgift att fixa det.

De har 3 datorer i huset med rätt långa avstånd.. dessa ska altså dela på uppkopplingen.
Vilken hårdvarurouter är det som gäller nuförtiden? ska helst vara en så billig som möjligt då familjen inte badar i pengar. D-links 804 fortfarande eller? inte kan man väl köpa skiten som finns på biltema?

nått tips på hur man drar nätverkskablar praktiskt i en villa?

föressten de bor på landet företaget som levererar ADSL heter Xpress
http://www.xpress.se/bredband.html någon som har erfarenhet av det företaget?

rätt lustigt att de som typ bor mitt ute i skogen har en fet fiberoptikkabel som går genom trädgården, hehe
Ljudingenjör - Örebro Universitet
User avatar
IcePic
Hedersbit
Posts: 6061
Joined: 2002-03-08 16:09:38

Re: tips på en prisvärd router

Post by IcePic »

Lindfors wrote: nått tips på hur man drar nätverkskablar praktiskt i en villa?
I taket så att de stör så lite som möjligt är mitt tips.
Oh give me a clone, my very own clone,
with the Y chromosome changed to X!
And since she's my own, of my own flesh and bone,
she'll be thinking of nothing but sex!
User avatar
Herr Thomas
Posts: 425
Joined: 2002-03-08 7:21:51
Location: Huvudstadens pärla; Bromma

Post by Herr Thomas »

...eller ännu hellre ett radiolan om avstånden är lite större och det handlar om mycket kabeldragning. Visst, priserna är högre än för ett vanligt nätverk men har ändå sjunkit rätt rejält sista tiden för att nu vara helt överkomliga även för privatpersoner.
User avatar
Marabou_Man
Posts: 1328
Joined: 2002-03-08 14:07:58
Location: Henån

Re: tips på en prisvärd router

Post by Marabou_Man »

Lindfors wrote:Nu är det så att min flickväns familj ska skaffa ADSL så jag har fått i uppgift att fixa det.

De har 3 datorer i huset med rätt långa avstånd.. dessa ska altså dela på uppkopplingen.
Vilken hårdvarurouter är det som gäller nuförtiden? ska helst vara en så billig som möjligt då familjen inte badar i pengar. D-links 804 fortfarande eller? inte kan man väl köpa skiten som finns på biltema?

nått tips på hur man drar nätverkskablar praktiskt i en villa?

föressten de bor på landet företaget som levererar ADSL heter Xpress
http://www.xpress.se/bredband.html någon som har erfarenhet av det företaget?

rätt lustigt att de som typ bor mitt ute i skogen har en fet fiberoptikkabel som går genom trädgården, hehe
Jag ska också få adsl från dom snart :D
(19:31:08) <Punisher> argh. satans buggigt bajs..
(19:31:41) <Marabou_Man> :(
(19:33:18) <Punisher> *svär*
rolger
Posts: 15
Joined: 2002-08-23 16:07:14
Location: Skellefteå
Contact:

Post by rolger »

Dra kablarna i EL rören om alla hänger ihop (vilket dom borde göra).. det gjorde jag idag och så satte jag sånna här fina kontakter typ TP hona.

Jättegulligt blev det =)
User avatar
Fenix
Hedersbit
Posts: 6236
Joined: 2002-03-08 2:55:18
Location: Mölndal
Contact:

Post by Fenix »

Vill du ha en billig Router så norpa en gammal dator från soptippen (man hittar mycket kul där) och kör Freesco med två nätverkskort www.freesco.org

De som behövs är en dator som startar och att den har en diskdrive (PCI platser är ett plus, då ISA korten är aningen jobbiga att konfigga)

Det är mer prisvärt än att köpa en D-Link router..
What is Odyssey5?

www.roaddogs.se
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

Jag måste säga att jag inte rekommenderar att köpa en dlink. Jag har en DI-804, man kan ändra inställningar bäst man vill... Det är inte som om det påverkar något ändå.

Köp en kass gammal dator och släng in två nätverkskort och kör en riktig bransvägg med OpenBSD.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
jajjebox
Posts: 153
Joined: 2002-10-02 22:01:04
Contact:

Post by jajjebox »

tror inte att hans flickväns familj vill ha nån liten skräpburk i nån garderob... det är lätt prisvärt att köpa en riktig router...
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

Det är nog sant...

Jag har blivit lite bättre vän med min D-link idag, det handlade bara om att installera en riktigt gammal firmware sen fungerade det igen :)
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
Olsson
Posts: 134
Joined: 2002-03-11 8:07:13
Location: Skåne
Contact:

Post by Olsson »

Finns dom här soekris brädorna som du kan köra mbsd på
http://www.soekris.com/ .. kostar väll en 3 tusen tillslut men då får du en grej du kan koppla in trådlöst /kryptoprocessor utan nån mega investering... och den är helt ljudlösen
Nu kan du göra det mesta på din brandvägg och slipper nån värdelös dlinkfnatt...
Ja jag har några datorer..
Lindfors
Posts: 640
Joined: 2002-03-09 16:26:52
Location: Fagersta
Contact:

Post by Lindfors »

Visst fan går det inte att dela ut ADSL om man har ett USB modem? hennes far frågade vilket modem han skulle välja då USB kostade 800 spänn och ett klassiskt nätverks ADSL modem kostade 1200 kr.
sjukt att det ska vara sån prisskillnad :(

tror jag kör 2 nätverkskort i flickvännens dator som delar ut det till förälldrarnas datorer
funkar det bra om hon kör typ win2k och man använder den inbyggda delningen?

datorn lär ju vara rätt stabil annars blir förälldrarna sura när de ska surfa, hehe

vart är det billigast att köpa nätverksdelar?

nån som kommer ihåg hur man kollar så att det är första telefonjacket föressten?
Ljudingenjör - Örebro Universitet
Post Reply