Counter-Strike Beta 7.0

000915 | Chrono Tigger | ctigger@64bits.se

CS, CS, CS - kan det vara mer CS-feber n den just nu rdande ? Svrt att tnka sig, men vad r d CS, ja inte str det fr Carrier-Strike, vilket var en mindre lyckat stridssimulator fr den lyckliga garen utav en 486'a fr inte alltfr mnga r sedan. Nej lt oss g till botten med det hr. Stt er grna ner bekvmt och ls min mening om CS.

Det hela brjade en vacker.., uhm det hela brjade en vldsamt blodig dag inne p Valve/Sierras redaktion, amerikanerna var mitt inne i ett multiplayerspel, lamporna var slckta och stmningen var ddande. Pltsligt slngs drren upp, in kliver en av marknadsfrarna, han utbrister "Det har gtt guld". Lite frvnade men fortfarande lika svettig fortstter de sitt spelande.

Denna dag hnde ngot som kom att ha stor betydelse fr den moderna spelsynen. Det efterlngtade spelet Half-Life visade sitt tryne. Spelet hade gtt guld (i tidningssammanhang: tryckning) och tusentals gamers satt desperata hemma och vntade p just sin frhandsbestllda version utav HL. Half-Life var heller inget dligt spel, de tillsynes verdrivna orden om att HL "skulle ge en helt ny dimension till spelet", eller att "spelaren kommer att f en knsla av att han medverkar i en stor film", var lngt ifrn falska. HL's grafik, och enorma story tog vrlden p sngen och HL-feber utlystes och hotade den stora kungen Quake, rejlt. Half-Life byggde p actionhjlten Gordon Freeman vilken man sjlv var, Freeman kunde hantera en hel arsenal med olika tunga vapen och hade uppenbarligen goda betyg i gymnastik, d hans rrlighet var enorm.

Tiden gick och mnga gamers hade klarat ut HL. Valve/Sierra var tvungna att gra ngot, det lutade t multiplayer. Team Fortress Classic grundades, - en excellent modd dr tv lag slss mot varandra i olika lgen, t.ex. CTF. Lite lngre fram i tiden vxte spelet HL och modd'en, snarare expansionspaketet, Opposing Force slpptes, spelaren var nu lngre inte tvungen att spela som, den vid det hr laget irriterande Freeman, utan man var nu en stark marine, som faktiskt senare i spelet fr chansen att skjuta just Freeman (yeah!).

P internet vxte TFC klanerna, men fr mnga rckte inte TFC - smart nog hade Valve lmnat ut programmeringsbiblioteken och karteditorn gratis vilket skulle komma att betyda ett antal roliga modd'ar. Mnga modd'ar blev det, eller rttare sagt fortstter det att bli. En utav de mest utvecklade och, p senare tid, mest uppmrksammade r, just det, Counter-Strike.

Counter-Strike r en modd skapad av den beryktade Gooseman, aka Minh Lee. Givetivs har han hjlp utav ett strre gng designers, programmerare, grafiker m.m. De jobbade tills fr ett inte alltfr lngt tag sedan alldels ideelt, nu fr de feta sponsorpengar utav Valve fr att forstta med CS modden, tills TF2 kommer ut.

CS spelidé r vldigt simpel, man delar in lagen, spelarna, i Terrorister, samt Counter(Anti)-Terrorister, detta vljer man sjlv i brjan av spelet. De olika "lagen" har olika frdelar resp. nackdelar, men r mycket vl balancerade. Terroristerna kan vlja mellan fyra olika vl detaljerade skins, ven Anti-terroristerna kan vlja mellan 4 olika skins, detta i skrivande stund. Vid brjan utav varje bana samlas alla AT och T p specifika stllen dr de kan kpa vapen, utrustning ammo m.m. I brjan har man en vldigt begrnsad resurs ang. pengar, men skter man sina kort vl s rullar pengarna in.

CS gr inte ut p att springa runt p de olika banorna och "skjuta p allting man ser utan att tnka", vilket vissa andra spel lgger en vldigt stor vikt vid. Nej CS bygger till stor del p att man ska kunna smyga och verraska fienden, innan denne verraskar dig. Visst, man kan n framgng med hjlp av campning resp. rambometoder, och det r kanske dels det som gr CS s populrt, det passar alla speltyper. Nvl, till spellgena, det finns tre olika lgen att krai Beta 7.0, inte fyra som det var i tidigare betor.

Nsta sida ->