Pentium 3 - 700 MHz Inledning Specifikationer och testsystem Bilder Performance Test Sisoft Sandra 2000 3D Mark 2000 överklockning och kylning Slutsats |
3D Mark 2000
3D Mark valdes framför andra spel på grund av möjligheten att välja vilken optimering man skall köra med. Testerna kördes med T&L på grafikkortet, P3 optimering samt i mjukvara.
Testet utfördes med ett Geforce kort som överklockades till 155/210 för att minska dess inverkan. Testet kördes i 800*600, 16 bitars färg och med Double Buffering. Samma som i Prestandaracet 3D Mark 2000 så att ni kan jämföra där. Jag valde drivrutiner för grafikkortet i version 5.33 för att få en så normal bild som möjligt.
Dock så stötte jag på problem här som förbryllade mig kraftigt och försenade artikeln. 700 mhz var mycket snabbare än 933 mhz i en testserie. Och när jag senare försökte upprepa felet så kunda jag inte det förrän jag gick genom allt exakt så som jag gjort innan.
Titta på bilden nedan.
Ser ni något konstigt? Nej inte på första anblick för man behöver något att jämföra med.
Här får ni resultaten från samma system fast i 933 mhz.
3DMark Result: 6354
3D marks CPU Speed: 476 CPU 3D marks
Game 1 - Helicopter - Low Detail: 141,5
FPS
Game 1 - Helicopter - Medium Detail: 99,4
FPS
Game 1 - Helicopter - High Detail: 48,1
FPS
Game 2 - Adventure - Low Detail: 126,8
FPS
Game 2 - Adventure - Medium Detail: 70,9
FPS
Game 2 - Adventure - High Detail: 42,8
FPS
Fill Rate (Single-Texturing): 379,6
MTexels/s
Fill Rate (Multi-Texturing): 591,8
MTexels/s
High Polygon Count (1 Light): 8683
KTriangles/s
High Polygon Count (4 Lights): 6259
KTriangles/s
High Polygon Count (8 Lights): 4422
KTriangles/s
8MB Texture Rendering Speed: 446,1
FPS
16MB Texture Rendering Speed: 369,3
FPS
32MB Texture Rendering Speed: 212,5
FPS
64MB Texture Rendering Speed: 0,5 FPS
Bump Mapping (Emboss, 3-pass): 178,6
FPS Bump Mapping (Emboss, 2-pass): 260,0
FPS Bump Mapping (Emboss, 1-pass): 402,9
FPS Bump Mapping (Environment): Not supported
FPS
Alla resultat är lägre i 933 mhz. Först så tänkte jag att nu är processorn instabil vilket ger mig låga resultat. Men vid närmare inspektion så kan vi ta oss en titt på grafikkortets fillrate. Vid 155 mhz på grafikkortet är det teoretiska maximat för ett Geforce 620 MTexels. Ser vi på 933 mhz resultatet för multi-texturing så ser vi att vi får 591 vilket stämmer ganska så bra. Tittar vi däremot på 700 mhz resultatet så får vi 783! Det är 150 över grafikkortets max. Jämför resultaten ovan.
Och vad var felet? Jag vet inte. Men jag vet vad jag gjorde och kan upprepa för att få samma resultat.
Uppdatering: Efter att ha testat lite mer så vet jag nu vad felet är och hur man gör för att få fram det. Dock tänker jag inte lämna ut upgifter om hur man gör till anda än andra hårdvarutestare så att de lipper göra samma fel.
Nåväl. När felet väl var lokaliserat så kunde jag fortsätta med testerna som ni hittar nedan.
Mjukvara
|
P3 optimering
|
Hårdvaru T&L
|
|||||
P2 400
|
1586
|
/
|
3430
|
||||
P3 700
|
3372
|
4331
|
5455
|
||||
P3 933
|
4559
|
5640
|
6367
|
Som ni ser så är en P3 rejält mycket snabbare i 3D mark 2000. Skillnaden är större i mjukvara än med T&L i hårdvara. Vi ser att för en P2 400 mer än fördubblas resultatet med ett geforce och T&L men för en P3 är vinsten inte lika stor. Vi ser även vilken skillnad det gör med P3 optimering.
Resultaten bör bara jämföras med 3DMark och ger en ganska god fingervisning om hur datorn presterar. Men man bör inte förvänta sig samma stora skillnader i spel. Om man säger så att 3D Mark är väldigt optimerat för optimeringar. Alltså gör T&L och P3 optimering stor skillnad. I spel som finns nu kommer ni knappast att se lika stora skillnader som här.