Innehåll

PC133 Shootout

Inledning
Cas och MHz
Om testet
De tävlande
Prestanda och överklockning
Slutsats

14/12-00 | Axman | axman@64bits.se

Artikelsponsor

GHdata
Dag Hammarskjlds vg 1C
224 64 Lund

Tel: 046-189999
E-post: info@ghdata.com
www.ghdata.com

Tack till GHdata fr att de har bisttt med hrdvara till denna recensionen.

Inledning

r det ngot som kan snka prestanda p en dator s r det minnet. Har man fr lite internminne s snker det prestandan fr hela datorn oavsett om man s har en 1 GHz dator med det senaste grafikkortet.

Om man tnker efter lite s vill man att datorn skall prestera s bra som mjligt och att alla delar skall utnyttjas s mycket som mjligt. Detta grs mjligt genom att informationen som datorn arbetar med lagras i minnet nr det r mjligt.

Men har man fr lite s fr detta lsas frn hrddisken som r avsevrt lngsammare.


Men d uppstr naturligtvis frgan vad man skall kpa fr minne. Finns det olika minnen? r det prestandaskillnader? Hur hgt kan man verklocka dem?

Ja det finns mnga frgor och vi skall svara p en del av dem. I detta testet s skall vi testa sex olika minnen i tv instllningar och se hur lngt vart och ett av dem nr d. Dessutom s skall vi se efter hur de presterar jmfrt med varandra. Frst s skall vi prata lite i korthet om instllningar p minnet och hur det fungerar med dessa.


Cas och MHz

Vi kommer att testa minnesmodulerna med olika Cas instllningar. Men vad r det?

Jag kommer inte att g in p vad det r exakt utan snarare vad det betyder fr anvndaren i praktiken.
De olika Cas instllningarna r i praktiken en sorts starttid eller ven reaktionstid enkelt sagt. Det inverkar allts frmst nr minnet skall brja anvndas och man kan sga att det r frdrjningen innan minnet kan brja anvndas.

Det kan liknas lite vid en bil som gasar och nr 100 Km/h p ett visst antal sekunder.
Innan datorn kan skriva till minnet s r det en viss frdrjning varefter datan kan strmma p fritt.

Ni kan testa ett liknande fenomen om ni vill med hrddisken. Testa att kopiera en stor fil jmfrt med ett hundratal filer som har samma totala storlek. Det tar mycket lngre tid eftersom filerna skall ppnas/stngas hela tiden.

Instllningarna man kan vlja r 2 eller 3 dr 2 r det snabba. P mnga datorer har man dessutom tre alternativ att vlja p och d brukar man skriva det som 2-2-2 eller eventuellt 3-3-3.
Men att ha bara tvor eller treor r ngot av en ovanlighet. Oftast s har man olika kombinationer. Exempelvis 2-3-3 eller 3-2-2 som r ganska s vanliga.
Letar ni efter Cas 2 minne s notera att minnen som krs p 2-3-3 r Cas 2 minne d det egentligen r frsta siffran man menar med Cas 2 eller 3.

Prestandaskillnaden mellan Cas 2 och cas 3 kan vara s stor som en bit ver 10 procent beroende p hur man testar. Men i spel gr det oftast inte mer n kanske 2-3 procent och i vanligt kontorsarbete mrker man inte av det alls. Det som gr att man vill ha Cas 2 minnen r snarare att de oftast r av hgre kvalité och r stabilare.
En verklockare som letar efter prestanda har ven han stor nytta av Cas 2 minne d han kanske kan klmma ur lite mer prestanda eller n hga hastigheter med minnet.

Men varfr gr man Cas 3 minnen verhuvudtaget? Jo det r s att kraven p minnet blir lgre s det r lttare att kra minnet p hga MHz. Det sparar bde tid och pengar t fretagen.

Nr detta r sagt finns det en sak till som r vikitig att tnka p nr det gller minnen. Cas r som jag redan sagt aningen missvisande ibland.
Dr fr pratar man ven om CL2 och CL3 minnen. CL3 minnen r dr ngon av de tre siffrorna r en trea. Exempelvis 2-2-3. S ett minne med 2-2-2 r Cas 2 och CL2. Ett minne med 2-3-3 r Cas 2 men CL3.

Frvirrande?

Ja, men det r inte alltid s ndvndigt att bry sig om detta. Oftast s skall det fungera bra och den vanlige anvndaren behver inte bry sig om det r Cas 2 eller 3.

Men skall man kpa mer minne till datorn s kan det lna sig att ta en extra titt p instllningarna. Har man ett 3-2-2 minne s kan det vara svrt att f det att g ihop bra med ett minne som har 2-3-3.


Nsta sida -->>

 

1/12-00 | Axman | axman@64bits.se