Innehåll
Asus V6600 GeForce Deluxe

Inledning
Specifikationer
Installation
Testsystem
Överklockning
Test 1 - Q2
Test 2 - 3D MARK 2K
Test 3 - DMZG
Test 4 - TreeMark
Test 5 - Tirtanium
3D-Glasögon
SmartDoctor
TweakUtility
TV in/ut
DVD
Sammanfattning

Test 2- 3DMark 2000

Ett test är 3D MARK 2000 som är helt nytt och som som baseras på 3d motorer som används i kommande spel. Man kan testa kommande funktioner så som T&L mm. Det kräver DirectX 7. Jag har testat olika färgdjup samt överklockat jämfört med icke överklockat. Klicka på resultaten så får du se fler detaljer så som fillrate mm. För dig som har en processor med 3d-now eller KNI och ett grafikkort utan T&L så är det inte riktigt rättvist att jämföra resultaten med GeForce då 3D Mark 2K änvänder sig av dess instruktioner för att ersätta T&L. Detta gör att skillnaden i testerna blir mindre än i de spel som finns i dag.

 

Testresultat

120/166 800*600 1024*768 1280*1024
16 bit 3710 3315 2650
32 bit 3179 2490 1724
142/195      
16 bit 3724 3432 2939
32 bit 3413 2837 2039


Prestandavinst vid överklockning

142/195 800*600 1024*768 1280*1024
16 bit 0.3% 3.5% 10.9%
32 bit 7.3% 13.9% 18.3%


Prestandaförlust vid 32 bit jämfört med 16 bit

  800*600 1024*768 1280*1024
120/166 -14.4% -24.9% -35%
142/195 -8.4% -17.3% -30.6%

Man ser tydligt hur prestandan sjunker när man kommer upp i högre upplösningar och hur prestandan bokstavligen djupdyker i höga upplösningar med 32 bit färgdjup. Att överklocka ger goda resultat i höga upplösningar. Vi ser även att vida låga upplösningar är processorn en klart begränsande faktor.

 

uppdatering: Jag kan nämna att i dagsläget med 5.13 drivrutinerna så får jag knappa 4600 P.

 

Nästa ->